התחברת בהצלחה!
אתם כאלה מוכשרים - אבל אפשר לבחור רק שלוש יכולות

כמה עולה להקים סטארט-אפ?

מה העלות האמיתית של סטארט-אפ, אלו דברים צריכים לקחת בחשבון והאם סטארט-אפ הוא משהו שמשתלם בכלל?

כמה עולה להקים סטארט-אפ?
לוגו של הספונסר
הפוסט בחסות:

נתחיל בתשובה הקצרה לשאלה שבכותרת: אם מדובר בסטרטאפ פשוט, בערך כמו להקים בית קפה קטן בגוש דן. כמליון ש״ח. פירוט? תישארו איתי.

כמי שעוסק בתחום המיזמים בשלב אולטרה-מוקדם כבר שנים רבות יותר מכפי שנעים לי לגלות, אני נדהם בכל פעם מחדש נוכח הטעות הנפוצה, כביכול ניתן להקים סטרטאפ ללא הון עצמי. מקרים חריגים תמיד יש, ומייד נדבר עליהם, אבל ככלל סטרטאפ - ממש ככל עסק אחר - דורש השקעה ראשונית. זה היה נכון תמיד, אבל הסטנדרטים הבסיסיים בתחום עלו ללא הכר בעשור האחרון. נסיון להשיק מוצר טכנולוגי שאינו בנוי מקצועית מכל בחינה נידון לכשלון כמעט מובטח.

מנסיוני נוכחתי שרבים בקרב היזמים רחוקים מלהבין את מלוא היקף התוצרים הנדרש לשם הקמת מיזם טכנולוגי. בנוסף, טווח המחירים בשוק עצום, כמו גם ההפרשים באמינות הספקים. אך קודם כל כמובטח - החריגים לטובה. ובכן, אם אתם יזמים מנוסים, במיוחד בוגרי-אקזיט, יש מצב שישקיעו בכם כבר בשלב אפס. אם יש בצוות מפתחים שמסוגלים להרים מוצר ברמה הדרושה, חסכתם הון, וכנ״ל אם יש ביניכם אנשי מיתוג וממשק שעשו המון סטרטאפים.

אך נתייחס לרגע למקרה השכיח לאין ערוך יותר: צוות שאין לו נסיון ממשי במטלות המקצועיות הכרוכות בהקמת מיזם טכנולוגי, אבל יש לו רעיון תקף בתחום עסקי שהמייסדים מכירים היטב. כדי להמחיש ולהציג מספרים נדבר על סטרטאפ פשוט טכנולוגית ומוצרית, אשר מבוסס על אפליקציית מובייל B2C בתוספת ממשק ניהול. בלי אלגוריתמיקה, בלי התממשקויות חיצוניות מורכבות.

הסיכוי של סטרטאפ להצליח נמוך משמעותית אפילו משל בית קפה או מסעדה. אך בניגוד לאלה, אם הסטרטאפ ממריא - השמיים הם באמת הגבול


שלא במפתיע, ההוצאה הכבדה ביותר הינה פיתוח המוצר עצמו, שעלותו הבסיסית בישראל מתחילה בכ100 אלף ש״ח (MVP פשוט בביצוע פרוייקטלי) ומגיעה למליון ש״ח ומעלה. ולמה ״בסיסית״? כי אנו רואים כל הזמן מוצרים שעלותם שולשה ורובעה - ואף יותר מזה - שבמקרים רבים לא מגיעים כלל להשקה!

הסיבה לכשל קטלני זה, אולי הגורם העיקרי לקריסת סטרטאפים בשלבים המוקדמים, הינה היעדר הכנה מספקת. אין דבר יקר וגוזל זמן יותר ממה שנהוג לכנות Back and forth בפיתוח, שנגרם עקב שינויים במהלכו, ובקשות לעיצוב או תוספת תכונות לאחר שחרור גרסה. 

הדרך הבטוחה להמנע מסיכון קריטי זה היא פשוט לא להתחיל לפתח - לא לשכור מהנדסים, לא לכתוב שורת קוד אחת - לפני שהמוצר מתוכנן היטב מכל בחינה, החל במיתוג ועיצוב וכלה בבחירת טכנולוגיה ומפרט.

שנית וחשוב אף יותר: ככל שהפיתוי רב והסיבות נדמות כמוצקות, כמעט לעולם אין לבצע שינויים במוצר תוך כדי פיתוח הגרסה הראשונית! מתכון מובטח לצרות צרורות, הגדלת עלויות ברוטאלית ועיכובים הרי אסון בהשקה.

ובהיאמר כל זאת, מהו תקציב מיקור חוץ סביר למוצר מבוסס אפליקציה? נתחיל בכך שפשוט אסור לחברה טכנולוגית להיות רגע אחד באוויר ללא צוות פיתוח. לא עובד, לא יכול להיות, חבל על הזמן. השוק דורש שינויים והתאמות שיש לבצעם מהר, מבלי לפגוע בגרסת הפרודקשן שכבר רצה. מכאן, שאם נניח שהמוצר הראשוני מפותח בתוך 3-4 חודשים, ומגיע לרמת פרודקשן נקיה מבאגים בתוך חצי שנה, המינימום להחזיק בצוות הוא שנה: שישה חודשי פיתוח, ושישה חודשי תמיכה ושינויים הכרחיים בעת ההשקה.

באשר למחיר, בהנחה שהמוצר נכתב בטכנולוגיית JS שכיחה והאפליקציה היברידית, צוות בסיסי סביר יכלול מפתח/ת בכיר/ה, 2-3 מפתחים נוספים, מבקר/ת איכות ומנהל/ת פרוייקט. כזכור - יש להחזיק בו שנה… אם עושים זאת באוקראינה או באמצעות ספק ישראלי שמחיריו סבירים, אפשר להעריך את העלות בחצי מליון ש״ח, נניח.

אבל זוכרים מה אמרנו קודם? אם המוצר לא מתוכנן כראוי, העלות תוכפל ותשולש. זה יכול לקרות כי המיתוג והעיצוב לא הולמים את הסטנדרטים הנוכחיים או דרישות השוק, כי תכנון המוצר לא היה מושלם והשמיט תרחישי שימוש קריטיים, ומאלף סיבות אחרות.

הדרך הבטוחה היא פשוט לא להתחיל בפיתוח - לא לשכור מפתחים, לא לכתוב שורת קוד אחת - לפני שהמוצר מתוכנן היטב מכל בחינה, החל במיתוג ועיצוב וכלה בבחירת טכנולוגיה ומפרט


נתחיל בארכיטקטורה. מה יכלול המוצר הראשוני, הMVP? מה חייב להיות בו, מה לא הכרחי ויעלה את עלות הפיתוח, מה אפילו יפריע ויוריד המרה? זו החלטה שהשפעתה על המשך הדרך קריטית מאין כמותה, ועם כל הכבוד לחכמתם ונסיונם של היזמים: רק לעיתים נדירות מאוד אנו רואים MVP שתוכנן כהלכה ללא אנשי מקצוע עתירי נסיון בתחום הסטרטאפים. ביצוע ברמה זו, כולל מפרט טכני מלא לפיתוח ואבטיפוס פונקציונלי, עשוי לעלות כ40,000 ש״ח.

מיתוג וממשק חשובים כמעט באותה מידה. נכון שלפני שנים ניתן היה להציג מוצרים ״מכוערים״ ולהצליח בכל זאת, אבל אם תבחנו כל מיזם שזכה לאחרונה להצלחה, תראו שלכולם יש ממשק מושלם ומיתוג חזק. כמה זה עולה? אה, שאלה אפילו קשה יותר מעלות הפיתוח! יש ספקים בארץ ובחו״ל שמציעים מיתוג וממשק גם בעשרת אלפים ש״ח, בעוד היקרים ביותר מציעים את שירותיהם במאות אלפי שקלים. סטודיו ברמה גבוהה שמבצע תהליך רציני יעלה כ100,000 ש״ח, כולל אבטיפוס מעוצב המציג את מלוא פעולות המוצר עד התג האחרון, ומשמש יחד עם המפרט בסיס מוצק לפיתוח מהיר.

יש עוד מטלות רבות לתמחר: מחקר, ייעוץ אסטרטגי, מודל הכנסה ותקציבים, סטוריטלינג, דף נחיתה עם טופס בדיקת עניין, הקמת חברה והסכמי מייסדים - ועוד לא הזכרנו סדנאות להעברת מצגת מפי מומחים, עיצוב מקצועי של חומרי הPitch, בדיקת פטנטים וכו׳. כל אלה יחד יעלו בין 50 ל100,000 ש״ח - נגיד 75,000 בממוצע, וסך הכל כ220,000 ש״ח לפני תחילת הפיתוח.

אם הגענו עד כאן, כתום תהליך ההכנה וכמה חודשי פיתוח, אמור להיות בידי המיזם מוצר ראשוני ברמה גבוהה, וצוות פיתוח מנוסה שיתמוך בו בעת ההשקה. נכון שנהוג לומר שתקציב השיווק של סטרטאפ הינו 80% מהסך הכולל, אבל זה לא באמת נכון בהתחשב במטרה שהצגנו: לקיים השקה מוצלחת שעשויה להתחיל ויראליות, ובעיקר תניב נתוני שימוש אטרקטיביים לשם גיוס השקעה ושותפים. כמאה אלף דולר, 340,000 ש״ח, מספיקים בהחלט כדי לקיים קמפיין השקה אונליין/אופליין יעיל בשוק מוגבל.

ובסך הכל? 220 אלף לפני הפיתוח, חצי מליון פיתוח ו340 השקה. בערך מליון ש״ח. כאמור, כמו בית קפה קטן. מופתעים? אין ממה. כאמור סטרטאפ הוא עסק ככל עסק, ואין עסק בלי השקעה ראשונית…

ויתר על כן, כפי שאני נוהג לומר ליזמים: אם כבר, ההבדל הוא בכך שהסיכון הגלום בסטרטאפ גבוה משמעותית מכל עסק אחר, אפילו בית קפה או מסעדה. והיתרון? שבניגוד לאלה, אם הסטרטאפ ממריא - השמיים הם באמת הגבול.


💡 זה הוא פוסט אורח המשקף את דעתו וניסיונו האישי של הכותב או הכותבת.
חושבים שיש לכם גם מה לשתף עם הקוראים שלנו? נשמח לשמוע ממכם.
תגיות:
אופס.. משהו השתבש.
💩
הצטרפו ל-10,000+ יזמים ויזמות שמקבלים ״פור״ על כל השאר
☝️ חזור למעלה