🧠 התשובה המלאה
מיקור חוץ (Outsoursing באנגלית), הוא מצב בו חברה מסוימת משתמשת בחברה חיצונית על מנת להשלים את הצרכים שחסרים לה. לדוגמה, חברת סטארט-אפ שמשתמשת בבית תוכנה חיצוני על מנת לפתח את המוצר שלה או חברה גדולה שמשתמשת בסטודיו הפקות על מנת להפיק פרסומת חדשה בטלויזיה.
אך המושג לא שגור רק להייטק, בחברות וארגונים רבים ״מוציאים חוצה״ מטלות ועבודות שצריך לסגור לחברות חיצוניות - החל מפיתוח ועיצוב, שיווק ומכירות ועד לחברת ניקיונות. הרעיון הוא לא להחזיק את הפועלים אצלך אלא להשתמש בחברה אחרת שתספק אותם עבורך. לעיתים גם נעשה שימוש במונח ״חברות קבלן״ בשביל לייצג חברות חיצוניות שמספקות עובדים או שירותים עבור חברות אחרות במקום שאלו יעסיקו את העובדים בעצמן.
מה היתרונות במיקור חוץ?
היתרונות, או יותר נכון, המוטיבציה למיקור חוץ משתנות בין חברה לחברה והצרכים שלה, אבל אפשר למנות אותם לכמה חלקים:
- הורדת עלויות. הרבה פעמים לא משתלם לחברה מסוימת ״להחזיק״ עובדים למטרה מסוימת בלבד. זה יכול להיות גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה מנטלית. מבחינה כלכלית, יכול להיות שלהחזיק צוות תמיכה טכנית באוקראינה יהיה יותר זול מאשר להחזיק צוות כזה בישראל. מבחינה מנטלית, יכול להיות שההתעסקות הכרוכה בלגייס, לחנוך ולנהל צוות שכזה מגלמת עלויות נוספות שלא שוות את ההתעסקות.
- לזוז מהר. בואו נגיד שאתם חברה שמוכרת פרחים אונליין ואתם רוצים עכשיו להתרחב לעוד שווקים בעולם. לגייס עובדים של שיווק ומכירות זה הליך שלוקח זמן, עולה כסף ולא תמיד מקבלים את התוצאה הרצויה. עשוי להיות יותר מהר פשוט להוציא הכל החוצה למיקור חוץ - חברת שיווק שחיה ונושמת שיווק ומכירות ושתסגור לנו פינה.
- להשתמש במוח של מישהו אחר. אם נמשיך את דוגמת החברת פרחים שמוכרת אונליין - עם כל הכבוד, יש מצב שאין לכם את המומחיות לעשות הכל בעצמכם (ואין לכם זמן לרכוש אותו, כפי שצוין בנקודה הקודמת), לכן קל יותר להעביר את העבודה למישהו אחר שזה מה שהוא עושה ועושה אותו טוב ותוך כדי להשאיר אתכם ממוקדים בעסק שלכם - מכירת פרחים.
החסרונות והאתגרים של מיקור חוץ
הורדת עלויות, לזוז מהר, להגיע לאנשים הטובים ביותר - נשמע סה״כ טוב, לא? אז כן ולא. למיקור חוץ יש יתרונות רבים אך גם אתגרים.
חוסר שליטה ותלות בגורם חיצוני
אחד החסרונות הבולטים בהוצאת העבודה למישהו אחר הוא שאתם הופכים להיות תלויים בו - במהירות בה הוא מספק את הסחורה, האיכות וגם הרבה אתם ״מושקעים״ כ״כ שקשה לכם לעזוב. הרבה חברות שעושות מיקור חוץ, בכוונה או בשוגג, יוצרות מצב בו למי שסחר מהם את השירותים מאוד מאוד קשה להשתחרר. לדוגמה, סטארט-אפ שמשתמש בחברת פיתוח תוכנה על מנת לפתח את המוצר שלו כבר כמה שנים. הבית תוכנה, החברה החיצונית, לא דאגה שיהיה לו קל במידה ויום אחד הסטראט-אפ ירצה לעבוד לחברה אחרת או אפילו להמשיך את הפיתוח בעצמו - אין תיעוד בקוד, הוא קשה לתחזוק וכו׳. זה משהו שכדאי לקחת בחשבון ולשים לב שבוחרים חברה חיצונית כמיקור חוץ.
העדר ידע בנושא
חסרון נוסף הוא חוסר הידע שנמצא את החברה שמשתמשת במיקור חוץ בנוגע לדבר אותו היא הוציאה החוצה לחברה חיצונית. עם נמשיך עם הדוגמה של חברת פיתוח תוכנה לסטארטאפ, בהינתן מצב שבסטארט-אפ אין שום נציג בעל ידע טכני וטכנולוגי, החברה החיצונית יכולה לחרטט (בשפה העממית) על ימין ועל שמאל וכנגזרת מכך - לקחת יותר כסף ממה שצריך או גרוע מכך, לא לעשות את מה שנדרש.
פערי תרבות, זמנים ונורמות עבודה
הדבר הזה רלוונטי בעיקר שפונים למיקור חוץ בחו״ל. הרבה פעמים הפערי תרבות, שפה והבדלי הזמנים מקשים על העבודה. אם ניסיתם לעבוד פעם עם חברה הודית (לא טובה) כמיקור חוץ, אתם יודעים על מה אני מדבר. וגם אם תבחרו לעשות מיקור חוץ לחברה בארץ, גם פה תרבות העבודה של כל חברה עשוי להיות שונה (אתם חברות ואנשים שונים אחרי הכל) וחיכוכים וחוסר התאמה יכולים לבוא לידי ביטוי.
שורה תחתונה
מיקור חוץ, כלומר, עבודה עם חברות חיצוניות על מנת לסגור פינה לצרכים שלכם, יכול להית דבר מעולה אם יודעים לעשות זאת נכון ולוקחים לשכלול את כל היתרונות והחסרונות.
מיקור חוץ יכול לסייע לכם לרוץ יותר מהר ממה שהייתם יכולים לעשות במידה והייתם עושים הכל לבד ובין השאר גם לקבל ״סחורה״ מאנשים שחיים ונושמים את מה שאתם מנסים לעשות בעצמכם.
ככלל אצבע, כדאי לשים לב שאתם לא יוצרים תלות חזקה (מידי) עם החברה החיצונית וזו דואגת לא ״לנעול״ אתכם אצלה במכוון. זו אומנות בפני עצמה, למצוא נותני שירות של מיקור חוץ שיודעים לעשות את העבודה.
אם אתם סטארט-אפ או עסק שמחפש חברות צד שלישי ופרילאנסרים שיעזרו לכם במסע, מוזמנים להכנס למאגר נותני השירות שלנו ולמצוא את נותן השירות המתאים עבורכם.