🧠 התשובה המלאה
UX זה ראשי תיבות של User Experience או בעברית, חווית משתמש. כשאומרים שלמוצר מסוים יש ״UX חרא״ או ״חווית משתמש גרועה״ או לחילופין ״UX מצוין״ או ״חווית משתמש נהדרת״ - בעצם מדברים על ההרגשה הכוללת והרושם הנוצר לאחר שימוש במוצר לשם המטרה אותה נוצר.
בעולמות של מוצרים דיגיטלים (אתר, אפליקציה, תוכנה וכו׳) מדובר בחוויה של השימוש עצמה - האם היא חלקה ואינטואיטיבית או ״מקרטעת״ ומבלבלת? האם הניווט בתוך האפליקציה מרגיש הגיוני או רנדומלי? האם השימוש גורם לאנשים להרגיש שהם ביצעו את הפעולות ביעילות או שכל רגע היה מאבק? חווית משתמש בעצם נמדדת בכמה קל או קשה היה לאדם כלשהו להשתמש במוצר והממשק הגרפי שלו (UI).
חווית משתמש (UX): לא רק המוצר
ניתן גם להתייחס למושג UX כחוויה הכוללת של סך השירותים של חברה מסוימת. אפרופו הציטוט של סטיב ג׳ובס, תחשבו על חברה כמו Apple כמוצר אחד הכולל את המוצרים הפיזיים שלה, החנויות, התמיכה הטכנית, השירות הטלפוני וכו׳. החוויה נמדדת מהרגע שבו משתמש נחשף למוצר (פרסומת של האייפון החדש לצורך העניין), ממשיך בקנייה בחנות (שירות לקוחות, אריזה, הסברים למתחילים וכו׳) ועד לשימוש עצמו במוצר (האם הוא נוח ואינטואיטיבי) ועד לשלב שאתה גם צריך עזרה וסיוע מהחברה (תיקונים, תמיכה טכנית).
מה ההבדל בין UI ל-UX?
כנראה שגם שמעתם על המונח UI ולא במקרה. UI זה קיצור של User Interface ובעצם מתייחס לחלק הויזואלי (הנראה לעין) של המוצר. בעולם האתרים והאפליקציות מדובר ממש במבנה, בצבעים, הטיפוגרפיה ות׳כלס איך שהאפליקציה או האתר נראים.
אבל UI זה חלק אחד המרכיב את חווית המשתמש. דוגמה נחמדה שאוהבים להשתמש בה כמדברים על ההבדל בין UI ל-UX היא זו של קטשופ היינץ.
אני מניח שרובכם מכירים את הסיטואציה שבה הקטשטופ עומד להגמר ומאוד קשה להוציא ממנו את מה שנשאר בתחתית. כפי שאתם רואים בתמונה הנ״ל, ה-UI (הנראות) יחסית דומה בין הבקבוקים אבל הטוויסט הוא בחווית המשתמש. חברת היינץ הבריקה ויצרו בקבוק שיכול לעמוד הפוך במקרר, מה שתמיד דואג שכל הקטשופ שבתחתית יהיה נגיש. הו, זה חווית משתמש! או במילים אחרות, זה UX טוב! הרעיון ב-UX הוא להתמקד בפונקציונליות ולגרום למוצר לא רק להראות טוב, אלא להיות שמיש ונוח עבור הלקוח.
מה מרכיב חווית משתמש טובה?
כפי שהבנתם, הנראות של אפליקציה או אתר מבחינה ויזואלית (ה-UI) הוא רק מרכיב אחד מכלל האלמנטים שמרכיבים מוצר טוב. על מנת לספק חווית משתמש טובה ישנם מספר אלמנטים שנלקחים בחשבון:
- שימושית (Usability): כנראה האלמנט החשוב ביותר - עד כמה המוצר באמת שמיש על מנת לפתור את הבעיה שלשמה הוא נוצר. אם קל לתפעל אותו? האם הוא אינטואטיבי?
- אסתטיות ונראות (UI): אז כן, חשוב שהמוצר יהיה שמיש אבל גם שה-Look & Feel יהיה תואם. תחשבו אפילו על מוצר כמו ספה (מוצר לא דיגיטלי) ותחשבו שהספה סופר נוחה לכם (סימנו V על שימושיות) אבל היא פשוט נראת מכוער ובחיים לא תרצו לשים אותה בסלון שלכם. בסופו של יום UI ו-UX הולכים יד ביד ביחד.
- אמינות ונגישות: הם צריכת המידע או ביצוע הפעולות באתר/אפליקציה נוחים ונגישים? עד כמה יש באגים ותקלות? גם אם המוצר שלכם הוא המוצר היפה ביותר (UI פצצה) והשמיש ביותר (בא לפתור בול מה שאתם צריכים) אבל ברמה הפרקטית יש מלא באגים וקשיים שמפריעים למשתמש - זה פוגע ב-UX, או במילים אחרות, בחווית המשתמש של הלקוח.
מה זה UX Design ומה עושה מעצב UX?
UX Design זה תהליך אותו צוותי עיצוב ומוצר משתמשים על מנת ליצור מוצרים בעלי משמעות ורלוונטיות לחוויה של המשתמשים הפוטנציאלים של המוצר. זה כולל עבודת מחקר בה מזהים מי המשתמש שעבורו המוצר מיועד ואיך הוא הולך להשתמש ומתוך זה לגזור את המבנה והנראות של המוצר (אפליקיציה, אתר וכו׳) וכמו כן לבחון באמצעות בדיקות שימושיות (Usability Tests) האם באמת העיצוב והחוויה משרתת את המשתמש נאמנה בצורה נוחה ואינטואיטבית.
כיום, רוב המעצבים שעוסקים בעיצוב ממשקי משתמש לאפליקציות ואתרים גם בין השאר יהיו אחראים לחווית המשתמש עצמה (מה שנקרא ״מעצב UX״). יחד עם זאת, ניתן לראות חברות גדולות יותר המפרידות בין התפקידים כאשר המעצב אחראי רק על העיצוב עצמו, וישנו תפקיד של מאפיין UX או מנהל מוצר אז אחראי על כל עבודת המחקר ובעצם מסביר למעצב כיצד כדאי לעצב את המוצר על מנת להשיג את ה-UX הטוב ביותר.
לסיכום
אז כפי שאתם מבינים, שורה תחתונה - UX היא דרך למדוד עד כמה שירות או מוצר של חברה או ״חרא״ או ״זהב טהור״. מא׳ עד ת׳. וזה הוא אספקט קריטי מאוד עבור כל חברה או נותן שירות באשר הוא אשר מעוניין לספק דבר מה עבור לקוחות בתקווה מרוצים.
חווית משתמש טובה היא אחד הדברים שמבדילים בין מוצר או שירות טוב (ושמרוויח כסף) ולבין מוצר או שירות גרוע שאף אחד לא משתמש בו. אז כן, אם אתם מוכרים משהו בחיים האלה, בין אם זה אתר או אפליקציה או אפילו שירות פיזי - כדאי שתשקיעו ב-UX שלו.