🧠 התשובה המלאה
B2C זה ראשי תיבות של Business to Consumer, שזה הוא בעצם מצב בו עסק נותן שירות או מוכר מוצר ישרות לצרכן הקצה. לדוגמה, מסעדה (שהיא עסק) מוכרת אוכל לסועדים (אנשים כמוני וכמוך) שמגיעים למסעדה ורוכשים את המוצר (אוכל במקרה הזה).
דוגמאות לעסקים בשיווק B2C
כמעט כל חברה שאתם מכירים כנראה פועלת במודל עסקי של B2C מאחר וזו מוכרת לכם, צרכן פרטי, מוצרים. ניתן למנות חברות כמו Netflix ועד מקדולנדס. כל עוד החברה פועלת בערוץ מכירה לצרכן הקצה, חברה זו פועלת במודל של B2C.
כשאתם פוגשים יזם או יזמת והם מספרים לכם שיש להם ״סטארט-אפ B2C״ או ש״המודל העסקי שלנו הוא B2C״ זה במילים אחרות אומר שהם מוכרים מוצר ללקוחות וצרכנים כמוני כמוך.
מה ההבדל בין B2C ל-B2B?
אם ב-B2C חברות או עסקים מוכרות שירותים ומוצרים ישירות לצרכן הקצה (לאנשים ה״פשוטים״), במקרה של B2B מדובר במצב בו עסק מוכר משהו לעסק אחר. לדוגמה, IBM מוכרים מעבדים ושבבים לחברות אחרות - כלומר, העסקאות נעשות בין חברה מסחרית לחברה מסחרית אחרת.
ההבדל בין הלקוחות (עסק מול צרכן פרטי) בעצם משנה את כל צורת ההסתכלות שלך בתור חברה שמנסה למכור את המוצר שלה - הקהל אליו אתה פונה, הערוצים דרכם אתה מגיע ללקוחות, תהליך המכירה, הטון בו אתם מדברים - כמעט הכל.
האם חברה יכולה להיות גם B2B וגם B2C?
כן, מצב מאוד נפוץ הוא חברות שמוכרות גם במודל של B2C וגם במודל של B2B. תחשבו על חברה כמו Microsoft, הם גם מוכרים מוצרים לצרכן הקצה (מחשבים, תוכנות) ובנוסף מספקים שירותים לעסקים (כמו שירותי ענן, אחסון, Office ועוד). כלומר, אין סתירה - חברה יכולה להיות חברת B2C שהיא גם חברת B2B.
ישנם גם חברות שבוחרות במודל B2B2C - כן, יש חיה כזאת.