🧠 התשובה המלאה
B2B זה ראשי תיבות של Business to Business, שזה הוא בעצם מצב בו עסק נותן שירות או מוכר מוצר לעסק אחר. לדוגמה, מסעדה (שהיא עסק) קונה סחורה מספק המזון שלה (עסק אחר). מדובר במודל עסקי בו עסק נותן שירות לעסק אחר.
דוגמאות לעסקים בשיווק B2B
בעולם הההייטק והסטארט-אפים בד״כ מיוחס המונח הזה למודל העסקי או צורת השיווק שהסטארט-אפ בחר לנקוט בו: למכור לעסקים לעומת למכור ללקוחות פרטיים. לדוגמה, חברה כמו Intel מוכרת שבבים ומעבדים לחברות מסחריות אחרות כמו Apple ומיקרוסופט - מה שהופך את מודל השיווק שלה ל-B2B. לעומת זאת, חברה כמו Apple מוכרת טלפונים, מחשבים, שעונים ועוד, ישירות לצרכן (אנשים כמוני וכמוך), מה שהופך את המודל העסקי העיקרי שלה ל-B2C (מכירה ישירות לצרכן).
מה ההבדל בין B2B ל-B2C?
באופן מסוים מדובר בהפכים. אם ב-B2B מדובר בעסקים שמוכרים לעסקים אחרים, ב-B2C מדובר בעסקים שמוכרים/נותנים שירות לאנשים פרטיים כמוני וכמוך. אם נמשיך את דוגמת המסעדה - סועדים שמגיעים לאכול במסעדה. במצב פה העסק מוכר לצרכן פרטי, ולכן מדובר בעסק B2C - קיצור של Business to Client (עסק שמוכר ללקוח פרטי).
ההבדל בין הלקוחות (עסק מול צרכן פרטי) בעצם משנה את כל צורת ההסתכלות שלך בתור חברה שמנסה למכור את המוצר שלה - הקהל אליו אתה פונה, הערוצים דרכם אתה מגיע ללקוחות, תהליך המכירה, הטון בו אתם מדברים - כמעט הכל.
אני מניח שאתם מבינים שלהיות עסק שמוכר, בואו נגיד, תמונות שנתלות על הקיר בבתים של אנשים (עסק B2C), לעומת עסק שמוכר טכנולוגיה לייעול תהליך גיוס העובדים (עסק B2B) - מהווה הסתכלות שונה לחלוטין לאופן שבו אתם מנהלים את החברה/עסק שלכם.
האם חברה יכולה להיות גם B2B וגם B2C?
כן, אין הדבר סותר אחד את השני. חברה יכולה למכור מוצרים גם לצרכן הקצה וגם לעסקים. דוגמה טובה היא חברת מיקרוסופט - היא גם מוכרת מוצרים לצרכן הקצה כמו טלפונים, מחשבים ומערכות הפעלה וגם מוכרת תוכנות ושירותים לחברות (Office, מערכות הפעלה, שירותי ענן). האם ללכת על שיווק B2B או B2C זה שיקול של החברה עצמה והמוצרים אותם היא מציע.
ישנם גם חברות שבוחרות במודל B2BC ובמודל B2G (שיגענו אתכם, אה?). להרחבה על מושג לחצו כאן.