🧠 התשובה המלאה
PPC זה ראשי תיבות של Pay Per Click, שזה הוא שם למודל פרסום בעולמות השיווק אונליין (שיווק דיגיטלי), בו המפרסם משלם בכל פעם שמישהו לוחץ על המודעה בפועל. כמישהו אומר לכם שהוא עושה ״קמפיין PPC״ הוא במילים אחרות אומר שהוא עושה קמפיין פרסומי באינטרנט (בתשלום) בו המודל תשלום יהיה פר כמות הלחיצות על המודעות בפועל.
בניגוד למודלים אחרים בהם משלמים גם אם אף אחד לא לחץ על מודעה באמת, בקמפיין פרסום מסוג PPC המפרסם ישלם רק אם מישהו באמת לחץ על המודעות שלו, וכתוצאה מכך, הגיעה לאתר של המפרסם (יעני, ״לא לחצת לא שילמת״).
המודל פרסום של Pay-Per-Click בד״כ מוצע בפלטפורמות הפרסום של מנועי החיפוש והרשתות החברתיות. Google Ads, Facebook Ads, Twitter Ads הן הפלטפורמות העיקריות לפרסום קמפייני PPC, אך בשנים האחרונות מצטרפות גם פלטפורמות כמו Taboola ו-Outbrain למסיבה.
איך המודל של PPC עובד?
מנועי חיפוש, ובעיקר גוגל השולט בתחום ביד רמה, הם אחד מפלטפורמות ה-PPC הפופולריות ביותר. הם מאפשרים למפרסמים ״לשים כסף״ על מילות חיפוש מסוימות שאנשים מחפשים בגוגל ואז להציג את המודעה שלהם בראש התוצאות (על מנת שהגולש יכנס אליה).
לדוגמה, אם מישהו מחפש ״חולצה לגברים״ בגוגל, עסקים רבים ״שמו כסף״ על מנת להופיע ראשונים, ואלה הם קמפייני PPC בו הם ישלמו לגוגל על כל קליק שמישהו יעשה על המודעה שלהם. הקונספט דומה גם בפלטפורמות פרסום אחרות המקבילות לזו של גוגל.
איך מחיר לחיצה בקמפיין PPC נקבע?
״אז אף אחד לא לחץ, אז אני לא משלם - נשמע טוב!״ אתם אומרים. ומיד אחרי זה שואלים, ״אוקיי, ואם מישהו כן לחץ, איך נקבע המחיר?״ ואכן שאלה לגיטמית, שהאמת אין לה תשובה קצרה.
רוב פלטפרומות הפרסום כיום מתבססות על משהו שנראה כמו מכירה פומבית והמון דאטה ואלגוריתמים מעורבים בתהליך שבכנות קשה להבין איך בידיוק המחיר נקבע.
אם נמשיך את הדוגמא של החולצות לגברים ממקודם, תוכלו לראות שעבור החיפוש הנ״ל ישנם מספר מתחרים אשר מעוניינים להופיע ראשונים. איך גוגל תחליט את מי להציג קודם? ובכן, מי שישלם הכי הרבה - להלן, מחירה פומבית (מה שנקרא גם Bidding). תחרות היא דוגמא אחת לדבר המשפיע על המחיר, אך לא רק.
המחיר עבור לחיצה, נקרא גם Cost Per Click (או CPC בקיצור), יכול להקבע ע״י מספר פרמטרים:
- כאמור, רמת התחרות שיש עבור חיפוש אותחום מסוים.
- המחיר המקסימלי שהמפרסמים מוכנים לשלם עבור כל לחיצה.
- ביצועים הסטוריים ומידת ההתאמה של המודעה ליעד.
- אלגוריתמים וחישובים (שלך תבין למה) שהפלטפורמות עושות ורואות לנכון לקבוע שזה הוא המחיר.
PPC vs CPC
הזכרנו את המושג CPC (קיצור של Cost Per Click) והוא הרבה פעמים מוזכר ביחד עם PPC (קיצור של Pay Per Click). המונח PPC מתייחס יותר ל״מודל״ עבודה בקמפייני פרסום ממומנים בהם המפרסם משלם רק על ההקלקות על המודעות שלו, כאשר CPC זה המדד בפועל המציג כמה עלה ההקלקה בפועל (בשקלים/דולרים).
אם נחבר את שני המונחים יחדיו למשפט, הוא יהיה משהו כזה: ״אנחנו מריצים קמפיין ממומן מסוג PPC בפייסבוק ואנחנו מקווים שהעלות פר לחיצה, זאת אומרת, ה-CPC, יהיה בסביבות ה-5 ש״ח״.
מוזמנים לקרוא את הערך המורחב למה זה CPC ואיך מחשבים אותו..
מה זה התפקיד של PPC Manager?
במידה ואתם נעזרים בחברה חיצונית שתעזור לכם, יתכן ושמעתם על התפקיד PPC Manager, או מנהל קמפייני PPC. מדובר בתפקיד אשר אחראי על יצירת הקמפיין והובלה שלו לכל התהליך: החל מבניית האסטרטגיה השיווקית (באיזה פלטפורמות לפרסם, איך ומה לפרסם), ניהול התקציב הפרסומי וויצירה מעקב אחר הביצועים של קמפייני ה-PPC שלכם בפועל בפלטפורמות השונות. כן, מישהו צריך לעשות את זה - זה PPC Manager שלכם.