🧠 התשובה המלאה
B2B2C זה ראשי תיבות של Business to Business to Consumer וזה הוא מצב עסקי בו עסק כלשהו, במקום לפנות ישירות לשוק הלקוחות שלו בעצמו, עושה זאת באמצעות עזרה של עסק אחר.
במידה ואתם לא מכירים את המודלים ״הפשוטים״ יותר - B2B (עסק מוכר לעסק) או B2C (עסק מוכר ללקוח פרטי), אני ממליץ לעבור עליהם קודם על מנת להבין טוב יותר את הבסיס.
דוגמאות לעסקים וחברות שפועלות במודל B2B2C
כשמישהו אומר לכם ״המודל העסקי של החברה שלי הוא B2B2C״ הוא בעצם אומר שהוא מוכר שירות או מוצר לחברות אחרות שבסופו של דבר משתמשות או מוכרות את זה לצרכן הקצה. הנ״ל זה יכול לבוא ליד ביטוי בכל מיני דרכים.
בעולם ה-Low Tech, דוגמה קאלסית יכולה להיות יצרן מזון שמפיץ את המותג שלו דרך רשתות הפצה כמו סופרמרקטים.
בעולם ההייטק, ניתן למצוא דוגמאות כמו החברה Wolt או ״תן ביס״ (עסקים בפני עצמם), שמאפשרות למסעדות (עוד עסק), להגיע לקהל לקוחות דרך משלוחים (Consumers). דוגמה נוספת מתחום המסעדות היא OpenTable, שמאפשר לסועד להזמין מקום במסעדה. בסופו של יום, אותן חברות מוכרות שירות לעסקים שמשתמשות במוצר/שירות הנ״ל להגיע ללקוחות.
אם נתרחק מעולם המסעדנות, נוכל למצוא חברות כמו Shopify, שמאפשרות לעסקים להקים אתר שדרכו הם יוכלו למכור את המוצרים שלהם או Booking שמספקים למלונות ערוץ שיווק למציאת נופשים שמחפשים מלון. כפי שאתם מבינים, בסופו המודל הוא גמיש אבל תמדי מערב כמה גופים - חברה א׳ שעובדת עם חברה ב׳ שעוזרת לה להגיע לצרכן הקצה, בדרך כזו או אחרת.
אפשר גם וגם
חברות יכולות לעבוד בכל המודלים בו זמנית - B2C, B2B, או B2B2C - אין שום סתירה בכך. לדוגמה, חברה כמו תנובה יכולה לעבוד במודל B2B2C ולמכור לצרכן הקצה באמצעות עזרה של חברה נוספת (סופרמרקטים) או למכור ישירות לצרכן דרך מרכזי מבקרים, אפליקציות ייעודיות (לדוגמה, תנובה השיקה את Eaty שמוכר את המותג ישירות לצרכן הקצה), ועוד. באיזשהי צורה, גם פייסבוק וגוגל עם חברות שפועלות במודל של B2B2C ע״י כך שהם מאפשרות לעסקים להגיע ללקוחות דרך מערכות הפרסום שלהם, אבל בו זמנית הם גם מספקות מוצר ישירות לצרכן (הקהילה החברתית).
ככל שמתעמקים בנושא יותר, ההגדרה נהיית יותר ״אפורה״ וניתן למנות המון חברות שפועלות במודל כזה או דומה. באופן כללי, כל המונחים האלה זה לא משהו שחייבים להתעמק בו ברמה המילונית (הרי זה מיותר) מעבר להבנה הכללית.
השיקול לעבוד בכל אחד המודלים העסקיים הנ״ל, הוא סה״כ שיקול כלכלי שיש לו יתרונות וחסרונות וכל חברה רשאית (ואף רצוי) שתעבוד בכמה ערוצי שיווק - ישיר מול הלקוחות (B2C) ועקיף (B2B2C).
B2B2C זה לא Whitelabel
לפעמים נוצר הרושם שהמודל העסקי B2B2C הוא Whitelabel, אך זה לא המצב. בניגוד, ל-Whitelabel, ב-B2B2C, החברה שומרת על המיתוג שלה (Brand), המידע על הלקוחות וכו׳. לשם השוואה, יצרן הטחינה ״היונה״ (1 Business) שמוכר דרך שופרסל (Business 2) שלאחר מכן מוכרת לצרכן הקצה (Consumer), שומרת על המיתוג שלה לאורך כל הדרך, היא סה״כ משתמשת בשופרסל כערוץ הפצה. לעומת זאת, יצרן טחינה שמספק סחורה לשופרסל ולאחר מכן שופרסל שמה מדבקה על הקופסה ״הטחינה של שופרסל״ - זה Whitelabel.