🧠 התשובה המלאה
משאבי אנוש, באנגלית Human Resource (או HR בקיצור) היא מחלקה המצויה בארגונים וחברות האחראית להיבטים רבים בחברה, בד״כ אלה הקשורים ל״מחזור החיים״ של העובד - החל משלב הגיוס של עובדים חדשים, קליטתם בחברה, הוצאת משכורת ודאגה לתנאי העסקה, טיפול עניינים משרדיים, ועד לפיטורם מהחברה.
אז מה HR עושים תכל׳ס ביום יום?
אז ההגדרה ותכולת התפקיד יכולה להשתנות מחברה לחברה, אבל בד״כ אנשים בתפקיד ה-HR יהיו אחראיים לחלקים התפעוליים של החברה (ולא במה שהחברה מוכרת ומייצרת ללקוחות), כמו ניהול העובדים והעניינים המשרדיים של החברה. בסופו של יום, תפקיד משאבי האנוש היא לתמוך בעובדים של החברה, בהווה ובתיד, על כל ההיבטים והצרכים בנושא.
להלן כמה מהדברים שכנראה מחלקת ה-HR עסוקה בהם ביום יום:
👔 גיוס וקליטת עובדים חדשים
HR צריכים להבין את צרכי הארגון (מבחינת ההון האנושי שלה) ולדאוג למצוא לגייס את האנשים הנכונים על מנת לאייש את התפקידים הדרושים בחברה.
📝 עניינים משרדיים
משכורות, תנאי העסקה, מזכירות, ימי כיף ועד לדאוג שתמיד יהיה חלב שמטבח. ה-HR דואגים שכל הצרכים התפעוליים של החברה התקיימו על מנת שהחברה תוכל להתרכז בדברים החשובים.
🙅♀️ להתעסק בחלקים הפחות נעימים
אז לא הכל ימי כיף וגיוס עובדים נחמדים. מחלקת ה-HR אחראית גם לטפל בדברים שאף אחד לא רוצה להתעסק בהם אבל מישהו חייב. דברים כמו הודעה על פיטור עובדים, טיפול בבעיות משמעת או יחסים בין עובדים ועד לדברים רגישים כמו הטרדות ומחלוקות כאלה או אחרים בארגון. על כל אלה, ה-HR אחראי לדאוג ולטפל בצורה הטובה ביותר על מנת לדאוג להמשך פעילות תקין של החברה.
HR בעולם החדש
אם בעבר מחלקת ה-HR ממוצעת הייתה צריכה לדאוג לדברים היבשים כמו לדאוג לעובדים מבחינת גיוס, משכורות ופיטורים. כניסתם של חברות פרוגרסיביות, במיוחד בעולמות ההייטק, הכניסה תחת מטריית ה-HR אחראויות חדשות העוסקות בדאגה להרגשתם ובריאותם (הפיזית והקרייריסטית) של העובדים בארגון. להלן כמה מהדברים:
📈 התפתחות קרייריסטית בתוך הארגון
לאבד את העובדים הטובים שלך זה מכה קשה לחברות, במיוחד שלעיתים גיוס ומציאת עובד חדש במקום דורש המון זמן ומאמצים. לכן כדאי החברה תדאג לעובדים הקיימים שלה. ה-HR עובד עם העובדים הקיימים ודואג להתפתחות האישית והתפקידית שלהם בתוך הארגון, תוך מתן ומעקב אחר הרגשתם של העובדים בנוגע למעמד ולתפקיד שלהם בחברה בכל זמן תקופת זמן מסוימת. במידת הצורך ליצור ״מסלול התקדמות״ בתוך החברה, לספק הכשרה ולימודים ועוד.
🎩 הכשרה ותמיכה למנהלים
מנהלים לא (תמיד) נולדים מנהלים. הם גדלים לזה. ה-HR יכול לעזור ולתמוך בהכשרה הניהולית של העובדים בדרכם להיות מנהלים, לדאוג שהצוות שלהם ״בריא״ ומתפקד ככל האפשר.
🧘♀️ תמיכה נפשית ובריאותית
עובדים שמחים הם עובדים טובים יותר - אין על כך עוררין. צריך לא לשכוח שבסופו של יום עובדים הם בני אדם כמו כולנו וגם להם יש קשיים, בתוך העבודה ומחוצה לה. ה-HR דואג להוריד את הלחץ הנפשי ו״השחיקה״ של העובדים, דבר המתבטא במדיניות ״דלת פתוחה״ ואוזן קשבת, ימי כיף, חופשות, הפתעות ועוד. כל זאת על מנת להראות הערכה כלפי העובדים (כך שבסופו של דבר לא יהיו ״שחוקים״ ויתרכזו בעבודה שלהם..)
לסיכום, ל-HR יש תפקיד משמעותי בארגונים, על אף העובדה שאינו עוסק בתוצרת העיקרית של החברה. בסופו יום חברות בנויות מעובדים, וחברות טובות הוקמו על ידי עובדים טובים. HR אחראי לדאוג לזה מקצה לקצה.