🧠 התשובה המלאה
Pitch או בשמו המלא, The Elevator Pitch (נאום המעלית), הוא נאום קצר במיוחד שמטרתו להעביר את מהות המסר בצורה הממוקדת והמהירה ביותר. בעולומות הסטארט-אפים, בד״כ מדובר על תיאור המיזם/סטארט-אפ בכמה משפטים על מנת להציג אותו למשקיעים ולקוחות פוטנציאלים מבלי יותר מידי חפירות.
אמנם המונח לרוב מיוחס לעולם הסטארט-אפים והמשקיעים, אך גם בסיטואציות אחרות נעשה בו שימוש - לדוגמה, כשאתם מציגים את עצמכם בפני עובד פוטנציאלי/שותף תותח שאתם רוצים לשכנע אותו להצטרף למיזם שלכם - הפיצ׳ שלכם צריך להציג את עצמכם, מה אתם עושים ולמה כדאי להם להצטרף בצורה קצרה ולעניין. כמו כן, גם בסיטואציות חברתיות (אירועי נטוורקינג), הצגה עצמית עשויה לסייע לכם להמנע מ״חפירות מיותרות״.
למה זה נקרא נאום מעלית?
למה מעלית? ובכן, הרעיון שהוא שהנאום צריך להיות כ״כ קצר ולעניין שבמידה ותתפסו משקיע במעלית, תוכלו להסביר לו על המיזם החדש שלכם ולמה הוא ״חייב״ להשקיע בו בזמן הקצר עד שתצאו מהמעלית והמשקיע ילך לדרכו. לרוב מדובר במצב היפותטי, עם זאת, הרציונאל ברור (וגם ייתכן שבאמת תתקלו בסיטואציה כזו..).
טיפים ל-Pitch טוב
- זה צריך להיות קצר. הגבילו את עצמכם ל30-60 שניות (זוכרים - אתם לכאורה במעלית..). לא צריך לציין את כל ההיסטוריה שלכם, אלא רק את המעלות העיקריות ואיפה אתם היום.
- אל תדברו מהר מידי. זה שאין לכם הרבה זמן זה לא אומר שאתם צריכים לדחוף המון תוכן בזמן קצר יותר. תזקקו רק את מה שרלוונטי ותעיפו מה שלא קשור או אפשר להרחיב עליו אח״כ.
- אל תגבילו את עצמכם לפיצ׳ אחד. אנשים שונים צריכים לשמוע דברים שונים. צרו לכם כמה גרסאות ותתאימו אותם בהתאם למי שאתם מדברים אליו. Pitch למשקיע שונה מפיצ׳ לעובד פוטנציאלי שאתם מנסים לגייס. תעשו את ההתאמות.
- להתאמן להתאמן להתאמן. אל תתביישו, נסו להציג את המיזם/עסק/עצמכם מול המראה, מול חברים ומשפחה. עד שתגיעו לרמה הדרושה. אל תדאגו, ברגע שזה יקלט אתם כבר תדקלמו את זה בלי שתשימו לב.