התחברת בהצלחה!
אתם כאלה מוכשרים - אבל אפשר לבחור רק שלוש יכולות

10 טיפים למניעת בזבוז זמן בחיפוש אחר שותף טכנולוגי

המון יזמים ויזמות מחפשים אחר הצלע שתשלים אותם, בייחוד בצד הטכנולוגי - מה שנקרא ״דרוש CTO״. בפוסט זה אציג בפניכם מספר טיפים שיעזרו לכם לחפש את השותף-מייסד הטכנולוגי שלכם בצורה יותר יעילה ואפקיטבית.

10 טיפים למניעת בזבוז זמן בחיפוש שותף טכנולוגי
לוגו של הספונסר
הפוסט בחסות:

מציאת שותף-מייסד טכנולוגי (מה שגם בד״כ קוראים CTO) יכול להיות אתגר שלוקח זמן רב, בייחוד כאשר אין לכם רקע טכנולוגי בעצמכם. יתר על כן, לאחר עשרות ראיונות עם מפתחי תוכנה עבור הסטארט-אפ שלי, הבנתי שבנוסף לפער הטכנולוגי, ישנו פער מחשבתי שצריך לגשר עליו, שכן יש תפיסות שגויות החוזרות על עצמן ביחס לתפקיד השותפ/ה המייסד/ת, המאמץ הנדרש והפיצוי, שהובילו לרוב המקרים של חוסר ההתאמה שחוויתי - ושהיו יכולים להימנע מראש.

בשל כך, אספתי כמה קווים מנחים שעדיף להבהיר לפני ראיון עם שותף-מייסד טכנולוגי פוטנציאלי, העשויים לחסוך לכם שעות אם לא חודשים של זמן יקר.

1. הם יזמים בנשמה ובפרקטיקה

יש אנשים שמתאים להם יותר להיות שכירים מאשר יזמים. זה בסדר, אבל אתם צריכים לוודא שלאדם/אישה שאתם מראיינים עבור שותף-מייסד יש את האופי הדרוש למשימה. לשם כך, מומלץ לבדוק אם יש להם ניסיון קודם ביזמות. זה לא אומר שחייב להיות 'אקזיט' בעבר היזמי שלהם, אבל הם כן צריכים להראות לכם ניסיון כלשהו ליזמות, אפילו אם הוא כושל או מינורי. כך תדעו שהם לא ותרנים וכי הדחף היזמי עדיין בוער בורידים שלהם.

2. התגמול היחיד הוא אחוזים, עד להשקעה

שותפים-מייסדים (Co-founders) נקראים כך בדרך כלל כי הם לקחו סיכון והתחילו לעבוד על הסטארט-אפ שלהם מראשיתו - וללא שכר. אחרת, הם נחשבים חלק מהצוות המייסד (Founding Members) או פשוט עובדים שכירים, והם יקבלו הרבה פחות אחוזים כי אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. 

משום כך, אם אין לכם כסף לשלם עבור משכורות, עליכם להבהיר מראש שהשותף המייסד שלכם יקבל רק אחוזים עד שתשיגו השקעה מספיק גדולה, ושזה עשוי לקחת חודשים כדי להשיג אותה, מאחר ורוב המשקיעים רוצים לראות מוצר ראשוני (MVP) או תנועת לקוחות (Traction).

בנוסף, שניכם צריכים להסכים על השכר המינימלי שלכם לשנה שלאחר ההשקעה הראשונה, שתאפשר לכם לחיות טוב תוך כדי בניית עסק בר קיימא. זאת משום שהמשקיעים שלכם ירצו לראות שהקמת חברה מצליחה מנחה את סדר העדיפויות שלכם ושאתם לא מבזבזים את כספם על הוצאות מיותרות. כך שבעוד מפתחי תוכנה רבים רגילים לקבל משכורות גבוהות מאוד כשכירים, השותף המייסד שלכם צריך להיות בעל חשיבה יזמית ואמונה שהאחוזים שלו יהיו שווים הרבה מאוד כסף בטווח הארוך, ושהמאמץ והחסכנות שלכם ישתלמו.


3. אתם צריכים שותף-מייסד טכנולוגי שכותב קוד בעצמו

אתם כנראה מחפשים שותף-מייסד טכנולוגי בתמורה לאחוזים, בין השאר מכיוון שאינכם יכולים להרשות לעצמכם לשלם עבור מפתח תוכנה. אם כך, אין זה הגיוני שתגייסו שותף-מייסד טכנולוגי שלא יכול או לא רוצה לבנות שום דבר בעצמו. לכן עליכם להבהיר, שלפחות בשנה הראשונה, השותף המייסד שלכם יצטרך לבנות את המוצר באופן מעשי ולא רק לנהל אחרים. CTO שמתפקד רק כמנהל מגבוה יכול לעבוד עבור חברות גדולות או ממומנות יותר, לא בסטארטאפים שיש להם מעט מאוד משאבים.

4. יש להם את הכישורים הנדרשים כדי לבנות MVP

מפתחים רבים יגידו לכם שהם יכולים לעשות הכל, גם אם הם לא עשו זאת בעבר - היזהרו! אתם לא רוצים חתול בשק. לכל אחד יש עקומת למידה שלוקחת זמן וסבלנות. לכן מוטב שתעדיפו שותף-מייסד שכבר יש לו מומחיות טכנולוגית בתחום הספציפי של הסטארט-אפ שלכם. אתם יכולים לבדוק זאת על ידי חיפוש אחר מועמדים שעבדו בחברות עם מוצרים דומים לשלכם. עם זאת, עדיין תצטרכו לברר אם הם רכשו מספיק ניסיון כדי לבנות MVP בעצמם. לשם כך, כדאי שתתיעצו עם מפתח תוכנה חיצוני מנוסה שייתן לכם רשימה של טכנולוגיות שהמוצר הספציפי שלכם דורש כדי שתדעו אילו כישורים לחפש בשותף. כמו כן, רצוי שהיועץ יצטרף אליכם לראיונות ויעזור לכם לסנן מועמדים כדי שתוכלו למצוא את ההתאמה הטובה ביותר.

5. למדנים עצמאיים - רצוי עם כישורי מנהיגות

כל המייסדים חולמים על ה-CTO המושלם שיצטרף אליהם כשותף-מייסד, אבל לא כולם יכולים למצוא אחד כזה. השותף המייסד הטכנולוגי האידיאלי הוא מפתח פול סטאק (Full Stack), שיכול לבנות MVP מקצה לקצה כך שיוכל להכיל הרבה משתמשים בהמשך, בעל הבנה עמוקה של ארכיטקטורת תוכנה, שיודע לגייס מפתחים טובים ובעל כישורי המנהיגות כדי לנהל אותם. עם זאת, קשה מאוד למצוא את חדי הקרן האלה, והם צריכים להתרשם ממכם עד כדי כך שיהיו מוכנים לעזוב את העבודה הנוחה עם השכר הגבוה שלהם עבור הסטארט-אפ "המסוכן" שלכם.

לפיכך, אתם עלולים למצוא את עצמכם מתפשרים על מערך המיומנויות הנוכחי של השותף המייסד שלכם. עם זאת, המיומנות שלא כדאי להתפשר עליה, היא היכולת שלהם ללמוד דברים חדשים בעצמם. לדוגמה, אם הם מאוד מקובעים בטכנולוגיות שברשותם כרגע ולא יוכלו להתאים את עצמם למה שהכי טוב למוצר שלכם, או לצרכי השוק המשתנים ללא הרף ולטכנולוגיות החדשות, זה יכול להאט את צמיחת הסטארט-אפ שלכם. לכן, ודאו שאתם מכניסים שותף שיש לו את הרעב לחקור את הטרנדים החדשים ביותר בחוץ, ואת היתרונות והחסרונות של שפות קידוד וכלים אחרים, כדי שיוכל לבחור את השיטות הטובות ביותר שימצבו את המוצר שלכם במקום טוב בהשוואה למתחרים בשוק.

מיומנות שכן אפשר להתפשר עליה, היא יכולת המנהיגות שלהם. ייתכן ותמצאו מפתח גאון שיכול לקודד את ה-MVP שלכם מאפס אך שאינו עשוי מהחומר הנכון עבור CTO. כלומר, הוא לא יכול לנהל אחרים, לראות את התמונה הגדולה או לקבל החלטות קשות תחת לחץ. זה בסדר, אבל אם אתם מזהים זאת, עליכם להודיע ​​להם שאתם מתכננים להביא CTO בהמשך הדרך. עשו זאת ברגישות ווודאו שהשותף המייסד הטכנולוגי שלכם מסכים עם ההחלטה הזו כדי למנוע תסכולים בעתיד.

6. יש להם תשוקה לבעיה שאתם פותרים

ייתכן שתצטרכו לבצע שינויים במוצר או במודל העסקי מתישהו (Pivot), אבל הסיבה העיקרית שבגללה הקמתם את העסק שלכם לא צריכה להשתנות. כלומר, לכם ולשותף המייסד שלכם צריכה להיות תשוקה בלתי נלאית לפתור את הבעיה. אם כן, אל תצרפו שותף שנכנס רק כדי להרוויח כסף, מכיוון שהם כנראה גם יעזבו אתכם בשביל כסף. יזמות היא דרך ארוכה וקשה מאוד, ואם אתם לא מרגישים תשוקה אמיתית למה שאתם עושים, אתם תוותרו לאחר זמן קצר, במיוחד כשתתחילו להיתקל במהמורות בדרך.

"אתם חייבים למצוא את מה שאתה אוהבים, וזה נכון עבור העבודה שלכם כמו למאהבים שלכם. העבודה שלכם הולכת למלא חלק גדול מהחיים שלכם, והדרך היחידה להיות מסופקים באמת היא לעשות את מה שאתם מאמינים שהיא עבודה נהדרת. והדרך היחידה לעשות עבודה נהדרת היא לאהוב את מה שאתם עושים." - סטיב ג'ובס


7. אתם חולקים סט ערכים משותף

כמו עם כל שותף, אתם צריכים לוודא שאתם רואים עין בעין את הדברים החשובים לכם ביותר. זה יכול להיות כל דבר החל מהשקפות כלכליות ועד דת, פוליטיקה וערכי מוסר יומיומיים. כל מה שאתם מחשיבים כמכריע עבורכם כדי להסתדר טוב ולבנות עסק ביחד. לדוגמה, אם אחד מכם טבעוני ולא יכול לסבול לאכול ליד מישהו שאוכל בשר, אך השותף השני לא מוכן להתפשר על ארוחת הצהריים שלו כדי שתוכלו לאכול ביחד, זה עלול לגרום לבעיות תקשורת כי אתם צריכים לבלות זמן ביחד בין משימות, שלא לומר לכבד את אמונות הליבה אחד של השני. זה לא אומר שאתם חייבים להיות בעלי דעות זהות על הכל, אבל כפי שאתם לא תצאו לדייט שני עם מישהו שיש לו אמונות שאתם פשוט לא יכולים לחיות איתן, אתם לא צריכים להיכנס לשותפות ארוכת טווח עם שותף-מייסד שאמונות הליבה שלו שונות מדי משלכם וששניכם לא מרגישים שאתם יכולים לעקוף או לגשר עליהן. אתם מחליטים היכן הגבול הזה נחצה. זכרו שאתם מחפשים שותף-מייסד, לא עובד שכיר, ואתם אלו שתקבעו את היסודות לתרבות הארגונית של החברה ואת סדרי העדיפויות להשקעת הכסף והמאמצים שלכם.


8. אתם חולקים חזון משותף

אם התשוקה שלכם מייצגת "למה" אתם רוצים לבנות את הסטארט-אפ שלכם, והערכים שלכם קובעים "עם מי" תרצו לבנות אותו, אז החזון שלכם מייצג "איך" תעשו זאת. שאלו את עצמכם ואת השותף הפוטנציאלי שלכם, איך אתם רואים את החברה שלכם בעוד 5, 10 שנים מהיום? האם תסתפקו באקזיט או בהנפקה? האם אתם רוצים חברה בגודל בינוני ללא משקיעים, או חברה של מיליארד דולר עם אלפי עובדים ברחבי העולם? איך אתם מדמיינים את התרבות הארגונית? האם אתם מחפשים להשפיע על שוק יעד ספציפי, או שאתם פתוחים להתרחב לשווקים אחרים ולעשות את כל מה שצריך כדי לגדול?

עליכם גם לדון כיצד בניית החברה שלכם תשפיע על חיי היום יום שלכם, ובאיזו מידה תהיו מוכנים לשנות אותם כדי להשיג את החזון שלכם. ברור שדברים עשויים להשתנות עם הזמן, אבל וודאו שאתם והשותף המייסד שלכם שואפים לאותה תוצאה, לפחות בעתיד הנראה לעין, ושאתם מוכנים לתת להצלחת החברה עדיפות גבוהה לצד ההתחייבויות האחרות שלכם. אני ממליצה שתשתמשו במדריכי שאלות לשותפים-מייסדים כדי לעזור לכם לעשות תיאום ציפיות לפני שתצאו למסע משותף.

9. אתם צריכים לעבוד ביחד לפני שתעבדו ביחד

גם אם לשותף-מייסד הטכנולוגי הפוטנציאלי שלכם יש את הכישורים הנכונים על הנייר, אתם עדיין צריכים לראות אותם בפעולה תוך כדי בחינה של יעילות עבודת הצוות ביניכם. לכן, אם אתם בודקים את כישורי פיתוח הפרונט-אנד שלהם, אתם יכולים להגדיר פרויקט מוגבל בזמן, כמו מסך אחד או שניים, כדי לראות אם העין שלהם לעיצוב וחווית משתמש תואמת את הציפיות שלכם. עבור כישורי פיתוח הבק-אנד שלהם, כדאי לראות אם יש להם ניסיון של כמה שנים בפיתוח מוצרים עם בסיסי משתמשים גדולים, רצוי מחברה מוכרת, מכיוון שצריך לבנות את הארכיטקטורה של המוצר שלכם כך שיוכל להכיל הרבה משתמשים בעתיד. מפתח פול-סטאק אמור להיות מסוגל לעבור את שני המבחנים הללו.

בכל מקרה, אם תחליטו להתקדם ולנסח חוזה מייסדים, כדאי לכלול תקופת ניסיון של 1-3 חודשים, מכיוון שרוב הקונפליקטים עולים רק במשך פרק זמן ארוך יותר. כלומר, תקופת ההבשלה של האחוזים (Vesting Period) תחל רק לאחר סיום מוצלח של תקופת הניסיון. זה יאפשר לשניכם לראות כמה טוב אתם עובדים יחד תחת לחץ, לבחון את רמת המחויבות שלכם לאורך זמן, ואם אתם מצליחים להסתדר ולבנות אמון הדדי.


10. הסטארטאפ שלכם באמת שווה את הזמן והמאמץ

הטיפ האחרון שלי הוא למעשה הטיפ הראשון שאתם צריכים ליישם: אל תבזבזו חודשים שלמים רק בחיפוש אחר שותף-מייסד טכנולוגי או משקיע שיממן הבאת מפתח תוכנה. במקום זאת, התמקדו בעיקר על מציאת לקוחות למוצר שלכם (Product-Market Fit). לשם כך, נסו למצוא דרך עקיפה למכור את המוצר שלכם, גם בלי לבנות תוכנה בעצמכם. אתם יכולים לעשות זאת על ידי שימוש בפלטפורמות ללא קוד, קבוצות ברשתות חברתיות, או אפילו מכירה מ"דלת לדלת". הלקוחות שלכם תמיד צריכים להיות בראש סדר העדיפויות שלכם, ואם תמצאו דרך להוכיח שהמוצר שלכם יכול להרוויח כסף, יהיה לכם הרבה יותר קל לגרום לשותפים-מייסדים טכנולוגיים פוטנציאליים ולמשקיעים להתעניין בו. זה גם יאשר לכם אם המוצר שלכם באמת שווה את הזמן והמאמץ של בניית הסטארט-אפ בכלל. בהצלחה!

אז איפה מוצאים שותף טכנולוגי?

תוכלו למצוא כאן באתר מערכת למציאת שותפים ושותפות לסטארט-אפ שלכם. בין אם יש לכם כבר רעיון או חברה קיימת או בין אם אתם מחפשים להצטרף לסטארט-אפ קיים - הרשמו, פתחו פרופיל והתחילו להתחבר לשותפים מתאימים.

מחפשים קו-פאונדרים לסטארט-אפ שלכם?
יש לנו באתר מערכת למציאת שותפים לסטארט-אפ שאתם יכולים להשתמש בה בחינם. יותר מ-3000 פאונדרים ופאונדריות פוטנציאליות רשומים למערכת ואולי תמצאו את השותף הבא שלכם שם.
להרשמה למערכת


💡 זה הוא פוסט אורח המשקף את דעתו וניסיונו האישי של הכותב או הכותבת.
חושבים שיש לכם גם מה לשתף עם הקוראים שלנו? נשמח לשמוע ממכם.
תגיות:
אופס.. משהו השתבש.
💩
הצטרפו ל-10,000+ יזמים ויזמות שמקבלים ״פור״ על כל השאר
☝️ חזור למעלה