🧠 התשובה המלאה
MVP זה קיצור של Minimum Viable Product, או בעברית - מוצר בר-קיימא מינימלי. מדובר בפיתוח גרסא מאוד מינימלית של המוצר/רעיון שלכם ולבדוק אותו מול לקוחות פוטנציאלים על מנת להתחיל לקבל מהם פידבקים ראשוניים. הרעיון ב-MVP הוא ליצור מוצר שהוא ״מספיק טוב״ בשביל להתחיל לשווק אותו ללקוחות אמיתיים - מבלי לבזבז המון זמן וכסף על תהליך פיתוח ארוך כאשר עוד לא ברור אם הרעיון עצמו הוא טוב בכלל או לא, וכך למעשה, לבדוק את ההיתכנות של אותו רעיון ״בשטח״.
המונח MVP הוצג בספר The Lean Startup ועד מהרה הפך למושג פופולרי בקרב סטארט-אפים על מנת לתאר פיתוח מוצר מינימלי מאוד של הרעיון על מנת למזער את הסיכון בפיתוח ארוך של מוצר שאף אחד כנראה לא צריך.
היתרונות בגישת MVP
בעולם המהיר בו אנחנו חיים כיום, להפוך רעיון למוצר במהירות תוך כדי שמירה על תקציב הגיוני, הוא חלק הישרדותי קריטי בחייו של סטארט-אפ. להלן כיצד MVP מאפשר לכם לעשות זאת:
1. התמקדות בבניית העיקר 💪
״אנחנו צריכים את זה ואת זה ואת זה״ - מאוד קל ללכת לאיבוד כשמתחילים לבנות משהו חדש - הכל נראה לנו נחוץ אבל האמת היא שרק חלק מזה באמת הכרחי על מנת להתחיל לבחון דברים בשטח. פיתוח בשיטת MVP יוצר פוקוס על הרעיון המרכזי ושם בצד (כרגע) את כל השאר, מה שמאפשר לבנות גרסא שמכילה רק את הפיצ׳רים המרכזיים לשלב זה של המוצר ובכך לחתוך משמעותית בעלויות ובזמן הדרוש לפיתוח. MVP מאפשר לנו לבדוק את הרעיון שלנו במינימום סיכון.
2. הזדמנות לבדיקת היתכנות ℹ️
אין דבר יותר מבאס מלשבת כמה חודשים או שנים על בנייה של משהו בשביל לגלות שאין בכלל אף אחד בצד השני שרוצה אותו. יצירת MVP לרעיון שלנו יעזור לנו לבחון בכלל האם יש ביקוש למה שאנחנו עושים לפני שאנחנו משקיעים את כולנו, כספית וזמנית.
3. קבלת פידבק ראשוני מלקוחות 🧠
MVP מאפשר לכם להתחיל לקבל פידבק מלקוחות פוטנציאלים - מה עובד יותר, מה עובד פחות ובעיקר מה הם מחפשים לראות בגרסא הסופית של המוצר.
4. מציאת Market Validation 🎯
MVP עוזר לסטארט-אפים ועסקים להבין מי קהל היעד הנכון שלהם. מאחר ולא ״הולכים על כל הקופה״ בפיתוח הראשוני, ניתן לחלק את הזמן והמשאבים כדי להתנסות עם קהלים ושווקים שונים. אולי תגלו שהמוצר שלכם פחות טוב בשוק אחד, אבל מאוד מתאים בשוק אחר
5. פחות זמן לפתח את המוצר שלכם ⌛️
מאחר ו-MVP מזקק אליו רק את הפיצ׳רים שהם Must Have, זמן הפיתוח שלכם יורד. ככל שתפתחו את המוצר/אפליקציה שלכם מהר יותר, כך תוכלו לחדור לשוק מהר יותר, להתחיל לקבל פידבק ואולי אפילו להרוויח כמה דולרים (ה-מדד KPI כשמשיקים MVP).
6. פחות עלויות עבורכם 💰
פחות פיצ׳רים, פחות זמן פיתוח, פחות כסף שתצטרכו לבזבז. MVP מאפשר לסטארט-אפים לבחון את הרעיון שלהם מבלי לבזבז את כל הקופה שלהם על משהו שהם לא בטוחים אם יעבוד או לא.
אז איך בונים MVP (טוב)?
אז את האמת, יש המון דרכים לבנות MVP והיעירה קצרה מלהכיל הכל.
יש יגידו שמספיק שתבנו דף נחיתה שבו תציגו את כל היכולות שלכם (מבלי באמת לפתח כלום מאחורי) ולראות כמה אנשים באמת מנסים להרשם. יש שיגידו שזה לא מספיק ועד שאנשים לא שמים את האשראי שלהם ואשכרה משלמים כסף על המוצר שלכם, זה לא שווה כלום.
מה נכון? מה לא נכון? התשובה המבאסת - זה תלוי. יש פעמים שדף נחיתה יכול להספיק, יש פעמים שאולי שווה להשקיע כמה אלפים ושבועות פיתוח ולבנות משהו אמיתי.זה תלוי מה בידיוק אתם בונים, זה תלוי מי הקהל יעד וזה תלוי במשאבים שלכם.
אבל לא משנה מה תעשו - החוויה של ה-MVP שתבנו צריכה להרגישה שלמה ולא שבורה עבור המשתמשים. הרעיון ב-MVP זה לא לפתח חלק מהפיצ׳רים ולשחרר משהו חצי גמור, אלא לפתח מספיק כדי שזה יעבוד בפני עצמו כמוצר שלם אך מינימלי של מה שעתיד להיות המוצר הסופי.
בכל איטרציה של הפיתוח שלכם, המוצר צריך לעמוד בפני עצמו והלקוח לא אמור להרגיש שמשהו שבור או חסר. לאחר שקיבלתם פידבקים מהמשתמשים שלכם בשטח, ניתן לצאת לעוד סיבוב התאמות וליטושים ולראות כיצד המשתמשים מגיבים שוב. כך לאט ובטוח, תגיעו ל״מוצר הסופי״ שהלקוחות שלכם זקוקים ומצפים לו. האילוסטרציה הזו מדגימה את הקונספט יחסית טוב:
MVP - דוגמא להמחשה
בוא נגיד שאתם רוצים להקים אפליקציית היכרויות לטבעונים וצמחונים - כמו Tinder, רק לטבעונים/צמחונים. זה הרעיון שלכם, ויש לכם היפתוזה שלמה למה אתם חושבים שזה רעיון ״מיליון הדולר״ הבא. איך ניגשים ל-MVP של דבר כזה?
❌ דרך א׳ (פחות MVPית): לבנות העתק של אפליקציית Tinder מקצה לקצה
כפי שאתם מבינים זה ממש לא MVP. פיתוח שכזה עשוי לעלות לכם המון זמן כסף עוד לפני שהבנתם אם יש מספי קהל בכלל ששווה לפתח את האפליקציה הזו בשבילו. יש סיכוי טוב שתמצאו את עצמכם אחרי שנה של פיתוח ועשרות אלפי דולרים שביזבזתם, לאפליקציה שאף אחד לא רוצה להוריד - אולי כי לא טובה ועונה על הצורך שלהם או כי אולי לא קיים צורך כזה בכלל.
✅ דרך ב׳ (יותר MVPית): להקים קהילת פייסבוק של היכרויות לטבעונים (לדוגמה)
דרך אחרת שדורשת ממכם אפס מאמץ (באופן יחסי) ו-0 דולרים של השקעה, היא להקים קבוצת פייסבוק שמיועדת להכרויות של טבעונים וצמחוניים. אז נכון, היא לא באמת טובה כמו אפליקציה כמו טינדר, אבל זה יעזור לכם:
- להבין אם יש באמת קהל לרעיון שלכם
- מי הקהל הזה בידיוק ומה הצרכים שלו (נגיד - אולי תגלו שעדיף להתמקד רק בטבעונים)
- לצבור קהל לקוחות ראשוני לקראת ההשקה של האפליקציה האמיתית.
היה ובאמת הקמתם קהילת היכרויות פופולרית בפייסבוק עבור טבעונים וצמחונים, מעולה - יש לכם פה אינקדציה חזקה שיש פה משהו ששווה להשקיע בו. ולא פחוות חשוב, על הדרך גם השגתם משתמשים ראשוניים שכנראה ירשמו בהשקה שלה. כך בעצם, בדקתם היתכנות בשטח במינימום מאמץ וכסף, וסללתם את הדרך למוצר הסופי שלו - כזה שבאמת נבנה מתוך צורך ולא מתוך ״תחושת בטן״.
5 צעדים להתחלת MVP
צעד ראשון: התחילו מניתוח השוק
בהרבה מהמקרים, הרעיון שלכם פשוט לא יתאים למה שהשוק באמת רוצה. לפני כל יוזמה עסקית (גם מחוץ לעולם הסטארט-אפים), כדאי ואף מומלץ לעשות אנליזה קצרה בנוגע לשוק אליו אתם נכנסים. זה יכול להעשות ע״י סקרים, בדיקת מתחרים ושחקנים אחרים בשוק, חיפוש במקורות מידע ועוד. כל הדברים הללו יעזרו לכם להבין טוב יותר מה קורה בשוק, מי המתחרים ואיזה מוצרים דומים יש בחוץ, והכי חשוב - אם יש בכלל שוק למה שאתם מתכוונים לבנות.
צעד שני: תעשו חושבים בנוגע לערך המוסך שלכם
איזה ערף מוסף המוצר שלכם מציע למשתמשים שלכם על פני המתחרים? איך הוא יכול להועיל להם? למה יהיה כדאי להם לשלם על המוצר שלכם? התשובות לשאלות הללו יעזרו לכם לאפיין טוב יותר את הערך המוצע (Value Proposition) של המוצר שלכם ומה היכולות שהוא צריך לכלול על מנת לענות על הכאב של הלקוחות שלכם.
צעד שלישי: תשאירו רק את מה שנחוץ
שהבנתם מה הפיצ׳רים (יכולות) הנדרשות למוצר שלכם, הכינו רשימה מסודרת שלהם והתחילו לקצץ מה שלא צריך בשביל ה-MVP.
דרך אפקיטבית לעשות זאת היא ע״י קיטלוג כל הפיצ׳רים אותם מהגבוה לנמוך - מה ״חובה״, מה ״כדאי״ ומה ״נחמד שיהיה״.
Must Have - בפנים. Nice To Have - החוצה.
תשאלו את עצמכם: ״האם בלי היכולת הזו המוצר שלי מספיק טוב?״ אם התשובה היא ״כן״, תדלגו על הפיתוח של היכולת הזו, לפחות לשלב ה-MVP ושמרו אותה לפיתוח הסופי של המוצר.
צעד רביעי: הגדירו מדדים להצלחה (או כישלון)
כמו כל דבר בחיים, כדי לדעת אם עשינו טוב או רע, כדאי שנמדוד דברים. במקרה של MVP, הגדירו KPIs (מדדי ביצוע) מאוד ברורים למה נקרא הצלחה ומה נקרא כישלון של ה-MVP. לדוגמה, ״אנחנו מצפים שבהשקה ירשמו לפחות 50 משתמשים שישתמשו במוצר״.
צעד חמישי: השיקו את ה-MVP
טוב, זה צריך לקרות מתישהו וזה החלק המשמעותי בפיתוח MVP - להשיק להשיק להשיק.
״אם אתה לא מובך מהמוצר הראשון שהשקת, אתה כנראה השקת מאוחר מידי״. השאירו את הפרפקציוניזם בצד, קל ליפול בזה. אבל כשבונים MVP, חלק קריטי הוא ההשקה וקבלת הפידבק.
כמובן, גם אם ההשקה לא מסתיימת כפי שציפיתם - פחות אנשים נרשמו, פידבקים פחות טובים - זה חלק מהעניין וזה סה״כ חדשות ״טובות״. תחשבו איזה באסה זה להשיק ולגלות שאין אף אחד בצד השני אחרי פיתוח של שנים ובזבוז של עשרות אלפי שקלים לעומת השקה של MVP שבניתם בכמה שבועות/חודשים בודדים ומינימום כסף.
לסיכום - Build, Measure, Learn וחלילה
כפי שאתם מבינים, בניית MVP דורשת חשיבה יצירתית מסוימת - איך אפשר להשיג את המקסימום במינימום.
וכאמור, MVP לא נגמר בסיבוב אחד - זה גלגל שצריך להמשיך להריץ אז שמתבייטים על הדבר הנכון. לחילופין, לפעמים מגלים שאין צורך למוצר שלכם בכלל. צאו בראש מורם, למדתם המון וזו בידיוק המטרה של MVP, זה חלק מהמשחק.