התחברת בהצלחה!
אתם כאלה מוכשרים - אבל אפשר לבחור רק שלוש יכולות

מחקר מתחרים: דרכים לא שגרתיות לחיפוש המתחרים שלכם

מחקר מתחרים הוא משהו שחשוב לעשות הן בשלב הראשוני של הסטארט-אפ שלכם והן בשלב מתקדם. למה כדאי ואיך עושים זאת בצורה יצירתית?

מחקר מתחרים: דרכים לא שגרתיות לחיפוש המתחרים שלכם
לוגו של הספונסר
הפוסט בחסות:

אז יש לכם רעיון לסטארט-אפ או שכבר יש לכם עסק קיים ואתם רוצים לדעת האם יש לכם מתחרים ואם כן, מה הם עושים בחיים ואיפה אתם עומדים לעומתם. עכשיו תנו לי לספר לכם סוד: אם הרעיון שלכם באמת טוב - כנראה שיש לכם מתחרים.

אז כן, האינטרנט מלא במדריכים בנושא והאמת שאין דרך אחת לעשות מחקר מתחרים, אבל רציתי לשתף בכל זאת טכניקות לא שגרתיות שעובדות לי הכי טוב ועוזרות לי לקבל ראייה רחבה יותר על המתחרים בשוק בו אני משחק. הפוסט מתחלק לשלושה חלקים: למה בכלל לחפש אחר מתחרים, איך מבצעים מחקר מתחרים וברגע שמצאתם כאלה - איך לומדים מהם. 

יאללה, בואו נתחיל.


אז למה בכלל לעשות מחקר מתחרים?

אז שנייה לפני שנתחיל, בואו נדבר רגע למה בכלל צריך לעשות בדיקת מתחרים לסטארט-אפ שלכם ואיך זה עוזר לכם בחיים:

סיבה ראשונה: להבין את גודל השוק… אם הוא קיים בכלל

סיבה ראשונה למציאת מתחרים לסטארט-אפ שלכם היא לאו דווקא כדי למצוא מתחרים אלא בכדי להבין האם קיים שוק בכלל לרעיון שלכם. הרבה יזמים נוטים לחשוב שאם אין מתחרים זה סימן טוב, אבל הרבה פעמים זה בדיוק ההפך - זה סימן שהרעיון שלכם פשוט לא מעניין אף אחד ואין לו ביקוש ולכן אין שוק וכמובן גם לא מתחרים. במידה וכן יש מתחרים, תוכלו להבין מה סדר הגודל של השוק, ובתקווה שכל הכוכבים בשמיים יסתדרו גם מה פוטנציאל הרווח שתוכלו להגיע אליו פחות או יותר. אמנם זה לא תמיד נכון, אבל אם אין לכם מתחרים זו זו נורת אזהרה חזקה עבורכם לכיוון אליו אתם רוצים לצעוד עם הסטארט-אפ שלכם.

סיבה שניה: ללמוד מהמתחרים שלכם 

סיבה שניה והאינטואיטיבית יותר היא כמובן ללמוד ולרגל אחר המתחרים שלכם לטובת החברה שלכם. אל תרגישו רע בנוגע לריגול מתחרים - ריגול ומעקב אחר מתחרים הם בסה״כ סימנים לשוק בריא ומפותח. ניתן ללמוד המון על המתחרים שלכם בצורה הזו - מודלים עסקיים שעובדים להם, טכנולוגיות, לקוחות פוטנציאלים, לקבל השראה, תוכן ל-SEO, סדר גודל של שוק, עוגן למחירים ועוד. בסופו של דבר תקבלו רשימה מזוקקת של ״תכל׳ס״ מה עובד יותר ומה עשוי לעבוד פחות עבור החברה שלכם.

סיבה שלישית: לטובת גיוס כספים ועבודה מול קרנות ומשקיעים

אחת השאלות שחוזרות כמעט בכל שיחה עם משקיע פוטנציאלי הוא ״מי הם המתחרים שלכם״ ואין תשובה יותר גרועה מאשר לענות ביהירות ״אין לנו מתחרים בשוק״. כמו שאמרתי קודם, אם העסק שלכם שווה משהו, כנראה שאתם לא יחידי הסגולה היחידים שחשבתם עליו, וכן, יש לכם מתחרים חביבי. אל תצאו ילדים, ותבדקו מה קורה בשוק לפני שאתם ניגשים למשקיע בצורה כזו.


דרכים למציאת מתחרים בשוק שלכם

אז הבנו שמחקר מתחרים וסקר שוק הם משהו שכדאי לנו לעשות. מה שנותר עכשיו זה ללמוד איך עושים זאת. אספתי עבורכם מספר טכניקות שאני מוצא כיעילות ביותר לביצוע בדיקת מתחרים באינטרנט.


מחקר מתחרים דרך קהילות רלוונטיות 

אז חשבתי דווקא להתחיל עם הדרך שפחות אנשים מכירים והיא דרך קהילות וקבוצות בפייסבוק. הרעיון הוא דיי פשוט:

1. מוצאים קהילות רלוונטיות בהן הקהל יעד שלכם מסתובב.
2. מתחזים לאדם שזקוק לעזרה/שירות שאתם בעצמכם רוצים לפתח/מוכרים.
3. פשוט נותנים לאנשים בקהילה להגיב ולדבר על זה בפוסט.

הם כבר יספרו לכם על המתחרים שבעצם הם עושים בהם שימוש, אבל בנוסף תמצאו דרכים שבהם קהל היעד שלך מתמודד עם הבעיה כיום, והאם בכלל יש עניין בבעיה שאתם רוצים לפתור - שזה מידע חשוב לא פחות.

יכולים לנחש לאיזה שירות אני מתכוון?



מציאת מתחרים בגוגל (נו, טוב..)

אז כן, הבטחתי ״לא שגרתי״ אבל הייתי חייב לצרף את הדרך הפופולרית ביותר והיא לחפש מתחרים דרך גוגל. אז בעצם הטריק עם מציאת מתחרים דרך גוגל מתחלק לשני חלקים: שלב ראשון הוא מציאת מתחרה אחד, ולאחר מכן להגיע מאותו מתחרה למתחרים נוספים.

אז על מנת לפתור את השלב הראשון כל שעליכם לעשות הוא לחפש בטקסט חופשי מילות חיפוש ומשפטים רלוונטים לעולם התוכן/בעיה/מה שאתם מנסים למכור. לדוגמה, אם אתם מחפשים חברות בתחום ה-Email Marketing, אז חיפוש בסנגון ״Email Marketing Automation״ לדוגמה יביא המון חברות בתחום שזה מה שהן עושות. 

לאחר מכן, ברגע שיש לכם מתרה, מה שנותר לעשות עכשיו הוא לחפש את שם המתחרה יחד עם המילה ״vs״ (Versus) או המילה ״alternative". בהמשך לדוגמא עם האימלים, אחת התוצאות שכנראה נתקל בה הוא השירות הפופולרי של Mailchimp, כך שמה שנותר לחפש בגוגל הוא ״Mailchimp alternative״ או ״Mailchimp vs״ וגוגל כבר ישלים את השאר.


מכאן הדרך כבר פשוטה



מציאת סטארטאפים דומים ב-Product Hunt

אז למי שלא מכיר את Product Hunt, הגיע הזמן להכיר. פורטל בו מפרסמים מידי יום יזמים מכל העולם את הסטארט-אפים שהם השיקו. מה שנחמד באתר הוא שאפשר לעשות חיפוש לפי תחום ולראות סטארט-אפים מכל העולם שהשיקו מוצר בתחום בשנים האחרונות, וברגע שהגעתם לאחד - לראות מוצרים דומים. 


פרודקט האנט
רשימת הסטארט-אפים שהושקו באותו יום ב-Product Hunt


בדיקת מתחרים דרך דפי פייסבוק

אז עוד דרך שלא המון מכירים והיא מציאת מתחרים דרך דפי פייסבוק. פייסבוק מעסיקה המון מהנדסים על מנת שהאלגוריתמים שלה יעבוד כמו שצריך, ואחד מהם הוא האלגוריתם של ״Related Pages״.
בעצם מה שאתם צריכים לעשות הוא לחפש עמוד פייסבוק של מתחרה ופשוט לעשות לו ׳לייק׳ כך שפייסבוק יציג עבורכם דפים העשויים לעניין אתכם בנושא. הפלא ופלא, גם המתחרים של אותה חברה מופיעים שם. איזה יופי של עבודה עשו המהנדסים בפייסבוק, אה?


דפים דומים ל-Buffer שבמקרה מכילים מתחרים


איך לומדים ומרגלים אחר המתחרים שלכם

אז מצאנו מתחרים - עכשיו איך אפשר להשיג מידע בנוגע אליהם? אז האמת שיש המון כלים בנושא אז אני אתמקד באלה שאני בד״כ משתמש בהם.

קבלו את כל המספרים עם SimilarWeb

SimilarWeb הוא כלי מעולה לקבל נתונים ומספרים על אתר מסוים באינטרנט. ניתן לראות נתונים כמו כמות המשתמשים מידי חודש, תנועה באתר לפי מדינות, נפח תנועה אורגנית לעומת תנועה ממומנת, מילות חיפוש בגוגל שמובילות לאתר ועוד. רק קחו בחשבון שמדובר בכלי סטטיסטי והוא לא מדויק לגמרי, במיוחד באתרים עם נפח קטן. המטרה היא בעיקר לקבל ״סדר גודל״ יותר מאשר מספרים מדויקים. 

טיפ - אני מאוד אוהב להשתמש בתוסף לכרום שלהם על מנת לראות נתונים על כל אתר במהירות.


הדאשבורד של סימילרוואב
הדאשבורד של SimilarWeb כשמסתכלים על Twitter


מירוץ החימוש ל-SEO עם SEMrush 

בדומה לסימילר וואב, ׳סמראש׳ הוא כלי ניתוח המתמקד בנוכחות ה-SEOית (כמה וכיצד האתר מקודם במנועי החיפוש) של כל אתר. הוא בעיקר משמש מקדמי אתרים ואנשים שעוסקים בשיווק על מנת להעריך איפה המתחרים עומדים במנועי החיפוש לעומתם, אבל גם לא בתור ״איש מקצוע״ ניתן לראות אילו מילות חיפוש מובילות לעמוד, כיצד הוא מתנהל עם קמפיינים ממומנים, כמה Backlinks מובילים לאותו עמוד ועוד, על מנת לקבל רעיונות דומים לקדם את האתר שלכם גם כן.


תבינו מאיפה הכסף עם CrunchBase

למי שלא מכיר, CrunchBase הוא המאגר שכל ה״מי ומי״ בסצינת הסטארט-אפים מופיעים בו. ניתן למצוא מידע כמו מי השקיע בחברות המתחרות שלכם וכמה השקיע, מי הם הפאונדרים של החברה, מתי היא הוקמה והמון מידע ״יבש״ שימושי.


CrunchBase מאגר סטארטאפים
תהיתם מי קנה את Product Hunt?




על מה כל הבאזז עם BuzzSumo

BuzzSumo מאפשר לכם למצוא כל פיסת תוכן שנכתבה על המתחרים שלכם ברשת. כך תוכלו לגלות על השקעות אחרונות שהושקעו בהם, פיצ׳רים וכיוונים חדשים שהם השיקו ועוד.


מה קורה מתחת למכסה מנוע עם התוסף BuiltWith

BuiltWith בה בצורה של תוסף לדפדפן המאפשר לכם בלחיצת כפתור לראות טכנית באילו טכנולוגיות כל אתר בנוי, באיזה כלים עושים שימוש ועוד. כל מה שנותר לכם לעשות הוא להכנס לאתר המתחרים, להפעיל את התוסף ולראות מה בעצם סט הכלים שהמתחרים שלכם משתמשים בשביל לנהל אותו בשוטף.


BuiltWith תוסף לכרום
כלים וטכנולוגיות שנעשים בשימוש בבניית Product Hunt



לסיכום - איך ממשיכים הלאה?

כמו שאמרתי, יש המון כלים ומידע בנושא ואני חושב שרק גירדתי חלק קטן מהם. בסופו של דבר מה שאתם צריכים לדעת הוא ששום מספר שתקבלו בנוגע למתחרים שלכם לא יהיה מדויק, אבל זה בסדר כי המטרה של כל המחקר מתחרים היא לתת לכם כיוון וסדר גודל בנוגע למתחרים שלכם כדי לנסות להשליך את המידע ולהסיק מסקנות בנוגע לסטארט-אפ שלכם. 

עובדים עם כלים אחרים שלא ציינתי? שיטות יצירתיות שאתם מצאתם אפקטיביות למציאת מתחרים?
אשמח לשמוע ממכם על זה! שיהיה בהצלחה.


💡 זה הוא פוסט אורח המשקף את דעתו וניסיונו האישי של הכותב או הכותבת.
חושבים שיש לכם גם מה לשתף עם הקוראים שלנו? נשמח לשמוע ממכם.
תגיות:
אופס.. משהו השתבש.
💩
הצטרפו ל-10,000+ יזמים ויזמות שמקבלים ״פור״ על כל השאר
☝️ חזור למעלה