🧠 התשובה המלאה
נטוורקינג (Networking), בתרגום חופשי לעברית - ״קשרים״ - הוא סוג של גישה שיווקית המתייחסת לתחזוק ובנייה של מערכות יחסים עם אנשים שונים בעלי מכנה משותף (בד״כ עסקי). הרעיון הוא ליצור ״קשרים״ עם גורמי מפתח אשר תוכלו להשתמש בהם בעתיד לצרכים העסקיים והקרייריסטים שלכם.
המושג נטוורקינג יכול להשתמע בשתי צורות:
- מפגש חברתי-עסקי: כמישהו אומר לך שהוא הולך ל״מפגש נטוורקינג״ הוא מתכוון שהוא הולך לאירוע חברתי בו יהיו אנשים מרקעים שונים אך בעלי מכנה משותף מסוים (תעשייה, תחום עיסוק וכו׳) במטרה ליצור חברויות, קשרים ומערכות עסקיות אחד עם השני. במילים אחרות, ״להתערבב״.
- המעגלים החברתיים-עסקיים שלכם: ״הנטוורקינג שלכם״ הוא בעצם המעגלים והקשרים החברתיים שלכם בתעשייה או בתחום בו אתם נמצאים. אלה אותם גורמים עסקיים אשר יש לכם מערכת יחסים המושתת על אמון הדדי וקירבה אישית מסוימת, אשר תוכלו להשתמש בה לצרכים העסקיים והקרייריסטים שלכם. במילים האחרות, ״הקשרים״ שלכם.
נטוורקינג קורה בכל תחום ומגזר והרבה פעמים מתאגדות סביב מכנה משותף מובהק - כגון מגדר, תחום עיסוק, אינטרסים משותפים, מצב סוציו-אקונמי וכו׳. החל מקבוצות נטוורקינג של יזמים ומשקיעים, קבוצות נשים בהייטק, עצמאיים מתחום עיסוק מסוים, קבוצות נטוורקינג של מנכ״לים, ועד למפגשי נטוורקינג ביאכטה של משקיעי הון ונדל״ן.
למה נטוורקינג זה סופר חשוב הקריירה שלכם?
מכירים את החבר הזה בצבא שאבא שלו מכיר איזה רב-אלוף שסידר לו איזה ג׳וב מהסרטים ביחידה שהוא ביקש? הו, זה כוחו של נטוורקינג. לכו תשיגו את אותו דבר מבלי קשרים פנימיים בצבא. אז אם המונח ״קשרים״ לא הפיל לכם את האסימון עדיין, בואו נבין למה נטוורקינג עשוי להיות סופר קריטי עבור העסק והקריירה שלכם:
הזדמנויות עסקיות
כשאתם מגדילים את מעגל הקשרים שלכם אתם גם מגדילים את הסיכויים להזדמנויות עסקיות מזדמנות. מי יודע, אולי הבחורה שדיברתם איתה במיטאפ האחרון היא מנהלת בכירב בחברת הייטק ותוכל לסדר לכם שם עבודה כשתרצו? אולי הבחור שישבתם איתו לכוס קפה במקרה מכיר משקיע פוטנציאלי. יש אינספור כאלה.
העשרת הידע המקצועי
״אם אתם הכי חכמים בחדר אתם כנראה בחדר הלא נכון״. באופן אסטרטגי, אתם רוצים להקיף את עצמכם באנשים עם ראש ומטרות כמו שלכם. עצם העובדה שאתם מקיפים את עצמכם באנשים כאלה, תעזור לכם להתפתח גם כן, הן ברמה האישית והן ברמה המקצועית. שיתוף הידע שאנשים מתחומים דומים ומשיקים יכולים לשתף אחד עם השני הוא Priceless ולפעמים לא ניתן להשיג אותו בשום אקדמיה או מוסד אחר.
ביסוס מעמדכם בתעשייה
לא משנה כמה היכולת המקצועית שלכם בתחום היא חזקה, אתם צריכים גם שהכישורים והמעמד החברתי שלכם יהיה חזק. ״התערבבות״ באירועים, כנסים ואנשי מפתח בתעשייה תעזור לכם לבסס סטטוס חזק יותר בקרב אותם אנשים מה שיוביל בסופו של דבר ליותר הצלחה עסקית בתחום שלכם.
איך עושים נטוורקינג כמו שצריך?
אז יש אינספור מקורות באינטרנט שמסבירים איך באמת עושים נטוורקינג כמו שצריך וקשה להגיד מה היא ״הדרך האולטמטיבית״. אבל לצורך ההפשטה, הנה כמה טיפים של ״עשה ואל תעשה״ כשזה מגיע לנטוורקינג עסקיים:
עשה
✅ קודם תתנו, אח״כ תקחו - טעות נפוצה בקרב אנשים שעושים או חושבים שהם עושים נטוורקינג זה לצפות ישר לקבל משהו מהקשר עם הצד השני. נטוורקינג טוב הוא נטוורקינג שמבוסס על אמון ואחווה הדדית בין הצדדים. באופן אסטרטגי, יותר קל לבקש ממישהו משהו לאחר שאתם בעצמכם עזרתם לו במשהו. מצאו את האיזון.
✅ קודם כל תקשיבו - במידה ואתם נמצאים באירוע נטוורקינג, השתדלו להקשיב לצד השני ובאמת להיות נוכחים בסיטואציה. זה נכון שאולי יש לכם אג׳נדה על דברים ספציפיים שאתם רוצים לדבר עליהם על מנת לקדם את העסק שלכם, אבל נסו קודם כל אנשי שיח טובים לפני שאתם אנשי עסקים.
✅ נטוורקינג זו השקעה לטווח ארוך - במערכות יחסים לא תמיד קיצורי דרך. על מנת להפיק את המיטב מהקשרים העסקיים שלכם יש צורך לתחזק אותם לאורך זמן ובאופן עקבי. תחשבו על סיטואציה בו פגשתם מישהו ולמחרת כבר ביקשתם ממנו טובה לעומת מישהו שאתם כבר בקשר איתו במשך שנה (ללא התחייבות כלשהי) ואז מבקשים ממנו טובה? זה מתקבל לגמרי שונה מהצד השני. זה לא אומר שאתם צריכים לבקש טובות רק אחרי X זמן מסוים, אלא להיות מספיק אינטלגנטים חברתית על מנת להבין מתי ראוי או הגיוני להפעיל את הקשרים שלכם (ועד איזו רמה). כן, זו אומנות שלומדים לשלוט בה.
אל תעשה
❌ אל תהיו שקופים - נכון, זה מפתה להגיע לאירוע נטוורקינג ופתאום לזהות את האדם הספציפי שאתם רוצים להתחבר אליו ולהתנפל עליו, אבל לאנשים יש עין מזוינת לאנשים שמתיימרים להתחבר אליהם. תעשו את הפניות שלכם באלגנטיות ואל תראו יותר מידי נואשים - תהיו ״קולים, אתם יודעים.
❌ אל תדברו רק על עצמכם - זה מאוד קל לחשוב שהעולם סובב סביבכם, אבל האמת היא שהוא לא (לא בקטע רע). נסו למצוא איזון בין הזמן שאתם מדברים והצד השני מדבר. אם רק אחד ממכם מדבר, זו לא מערכת יחסית הדדית אל אחד צדדית, והיא כנראה לא תוביל אתכם לשום מקום.
❌ אל תתביישו - קל להגיד, כמובן שקשה לבצע. בהמשך לנקודה של לצאת מאיזור הנוחות, לפעמים זה גם התמודדות אם הבושה של ״מה להגיד״ או ״איך להגיד״ או ״מה אם הם יגידו לא״ - אבל תמיד תזכרו, את ה״לא״ כבר יש לכם במידה ולא עשיתם את הצעד. במקרה הכי טוב קיבלתם ״כן״.
❌ אל תשאבו לזה יותר מידי - נכון, נטוורקינג מבוסס על מערכת יחסית של ״תן וקח״, אבל שימו לב שאתם לא מתאבדים על זה יותר מידי. תדעו ״לתת״ במסגרת ההגיונית והסבירה שלא מתנגשת עם מטרות ויעדים אחרים שהצבתם לעצמכם.
לטיפים קונקרטיים יותר, מוזמנים להציץ בשני המדריכים שצירפנו בסוף הפוסט להרחבה 📕.
איפה אפשר לעשות נטוורקינג בכלל?
זה מאוד משתנה בין תחום אחד לאחר, אך בד״כ אלה המקומות הפופולריים להתחיל בהם על מנת להגדיל את מעגל הקשרים העסקיים שלכם (i.e - לעשות נטוורקינג):
- מיטאפים וכנסים - כנראה אחת הדרכים האפקטיביות ביותר היא פשוט להגיע לאירועים בתחום שלכם. לדוגמה, אם אתם מתכנתים ואתם רוצים להגדיל את מעגל הקשרים שלכם עם מתכנתים וחברות הייטק אחרות, לכו למיטאפים מקצועיים ונסו להכיר כמה אנשים מעניינים. מוזמנים להכנס ללוח האירועים שלנו ולחפש אירועים שרלוונטים לתחום שלכם.
- קבוצות באינטרנט - זה לא סוד שיש המון קבוצות פייסבוק, ווצאפ, וקהילות דגיטליות כאלה או אחרות אשר ממוקדות בתחום מסוים, ואלו עשויות להיות דרך מעולה להתחיל להגדיל את הנטוורקינג שלכם. לדוגמה, אם את אישה בהייטק ואת מחפשת ״להתערבב״ עם נשים הייטקיסטיות אחרות, הצטרפו קבוצות פייסבוק המיועדות לנשים בהייטק (ויש המון כאלה) ותתחילו ״להתערבב״. בד״כ מתוך הקבוצות האלה תוכלו להשאר מעודכנים באירועים חברתיים שתוכלו להגיע אליהם על מנת להכיר אנשים בתחום שלכם.
- צרו את הנטוורקינג בעצמכם - במקום להיות פאסיביים ולנסות להגיע למעגלים חברתיים אחרים, תהיו אקטיביים שיוצרים את המעגלי נטוורקינג בעצמכם. בואו נגיד שאתם מעצבים בהייטק ורוצים לחזק את מעמדכם בתעשייה - תהיו אתם אלה שעושים אירוע או יוצרים פורום של בעלי עניין דומה. הקלות שבה ניתן להגיע היום לאנשים דרך האינטרנט והיעילות בה אפשר ליצור מעגלים חברתיים דיגטליים ופיזיים, מאפשרים לכל אחד להיות ״המסטר״ של התעשייה שלו.
לסיכום
כפי שאתם מבינים, נטוורקינג הוא חלק קריטי מההצלחה שלכם כאינדבדואל או כעסק. עשו זאת נכון, ואתם על דרך המלך. מוזמנים לקרוא את המאמרים שלנו להרחבה כאן למטה על מנת להעמיק בנושא ולקבל טיפים טיפה יותר מעשיים ממה שדיברנו עליו כאן. בהצלחה.