🧠 התשובה המלאה
SaaS זה ראשי תיבות של Software as a Service ולרוב פשוט מבוטא ״סאס״ בעברית. SaaS זה בעצם סוג של דרך להגיש תוכנות בעולם המודרני. אם בעבר היינו צריכים להוריד כל תוכנה למחשב על מנת להשתמש בה, כיום ניתן לצרוך את רוב ״התוכנות״ דרך ענן (שזה למעשה דרך הדפדפן אינטרנט) ללא הצורך בהתקנות מיותרות.
בעולמות הסטארט-אפים, חברות SaaS אלו חברות המנסות לפתור בעיה ספציפית בתחום מסוים ומנגישות אותו למשתמשים ולקוחות רלוונטים דרך האינטרנט. לדוגמה, חברת Shopify יצרה מוצר SaaS שמאפשר לכל אחד לפתוח חנות אינטרנטית בכמה קליקים. דוגמה נוספת היא השירות של ״חשבונית ירוקה״ המאפשר לכל אחד לנהל את העסק שלו ולהוציא חשבוניות דרך האינטרנט.
כשמישהו אומר לכם את המשפט ״אנחנו מפתחים מוצר SaaS״ הוא בעצם אומר לכם שהם מפתחים מוצר/תוכנה שהלקוחות והמשתמשים שלהם צורכים דרך ממשק אינטרנטי. כיום זה נהיה מאוד פופולרי וטרנדי לפתח מוצרים במודל של SaaS בשל מספר יתרונות בולטים המפורטים בהמשך.
SaaS לא אומר בהכרח שאין התקנות
אז אמנם זה קצת מבלבל, אבל עם הזמן המונח SaaS הוא לא בהכרח (רק) שירותים דרך הענן. מוצר SaaS הוא בעצם ״תפירת פתרון״ אינטרנטי המוצע כשירות לבעיה ספציפית.
חברות שעובדות במודל של SaaS לא בהכרח נמנעות מ״התקנות״ אלא מציעות גם בין היתר אפליקציות ותוכנות למחשב על מנת לתת חווית משתמש טובה יותר. לדוגמה, החברה Slack המציעה מרחב עבודה דיגיטלי לצוותים הכולל צ׳אט ושיתוף קבצים, מציעים בנוסף לממשק ה-Webי בדפדפן גם אפליקציות ותוכנות Desktop. דוגמה קלאסית נוספת היא Zoom המציעים בנוסף לממשק הדפדפן תוכנות ואפליקציות.
אפשר לראות במודל ה-SaaS סוג של Outsourcing (שימוש בצד שלישי בשביל לפתור בעיה) לצרכים טכניים מסוימים. במקום שחברה תשקיע זמן וכסף יקר על מנת לבנות דף נחיתה, לגייס מתכנתים, מעצבים, ולהתאים אותו לצרכים שלהם - הם יכולים להשתמש באחד משירותי ה-SaaS שנועדו למטרה זו המאפשרים לבנות דפי נחיתה (כמו Wix או Webflow) בעלות מינימלית של כמה דולרים בחודש.
דוגמאות לחברות SaaS
המון מהשירותים והמוצרים הפופולרים שאנחנו משתמשים בהם ביום יום הם שירותי SaaS, לדוגמה, Dropbox שמאפשר לשתף קבצים עם כל אחד, Google Docs מאפשר ליצור מסמכים באינטרנט בקלות Intercom עוזר לנו להטמיע צ׳אט תמיכה באתר ואפילו Netflix (חברת SaaS במודל B2C) שמאפשרים לנו לצפות בתכנים מכל מקום בכל רגע. כל אלו הן דוגמאות לחברות SaaS שחיות ונושמות לפתור לנו בעיות בחיים.
הרשימה של חברות SaaS כיום היא כמעט אינסופית, אבל להלן כמה חברות ממגוון תחומים:
המאפיינים של חברות SaaS
ישנם מגוון מרכיבים המאפיינים מוצרי SaaS כיום, הנה כמה מהם:
✅ המודל העסקי של מוצרי SaaS הוא בד״כ מנוי מתחדש (כל שבוע, חודש או שנה) כאשר במודל המסורתי של תוכנות נהוג לרוב לדרוש סכום חד-פעמי במעמד הרכישה. לדוגמה, פעם הייתם משלמים על Office סכום חד פעמי של 300 שקל לעומת 20 שקלים בחודש ששירות מתחרה עשוי להציע.
✅ על מנת להתחיל לעבוד עם תוכנת SaaS אין צורך להתקין שום דבר על המחשב על הטלפון. התוכנה רצה בענן ונגישה דרך הדפדפן בכל מכשיר. במודל התוכנות המסורתי, היית חייב בהכרח להתקין תוכנה על המחשב על מנת להשתמש בה.
✅ מוצרי SaaS מציעים עדכוני תוכנה אומטית שלא דורשים פעולה מהמתמש. מאחר ותוכנות אלו הם בסופו של יום ממשק Webי (אתר אינטרנט), העדכון מבוצע מרחוק ובפעם הבאה שתגשו לאתר תקבלו את הגרסא האחרונה. במודל התוכנה המסורתי, היה עליכם לעדכן את התוכנה מידי פעם על מנת לקבל את הפיצ׳רים החדשים.
✅ מוצרי SaaS מציעים יכולות אבטחה וגיבוי גבוהות יותר. מאחר והכל בנוי ועובד בענן, באופן אינטגרלי הכל גם מגובה בענן. לעומת זאת, במודל המסורתי, אם הלך המחשב הלך גם העבודה (זוכרים את הימים האלה? שלא נדע עוד).
✅ חברות SaaS בד״כ מציעים עלות נמוכה להתחיל לעבוד איתן ומבוסס על מגוון תוכניות (Tiers) בהתאם לצורך שלכם.
מושגים שכדאי להכיר ב-SaaS
על מנת ״להשלים את החוויה״, במידה ואתם מתעניינים ורוצים להכנס לעולם ה-SaaS, להלן מספר מושגים שחשוב להכיר שמנהלים חברת SaaS:
MRR - קיצור של Monthly Recurring Revenue, או בעברית פשוטה - הכנסה חודשית קבועה. MRR זה למעשה הכמות של הרווח הצפוי של החברה בכל חודש (לפני הוצאות). לדוגמה, סטארט-אפ שמכניס 30 אלף דולר בחודש הכנסות הוא בעצם סטארט-אפ עם מחזור הכנסות של 30 אלף דולר MRR.
ARR - קיצור של Anual Recurring Revenue, או בתרגום חופשי - הכנסה שנתית צפויה. ARR זה למעשה הרווח הצפוי של החברה בכל שנה (לפני הוצאות). לדוגמה, סטארט-אפ שמכניס מיליון דולר בשנה ממנויים משלמים הוא בעצם סטארט-אפ עם מחזור הכנסות של מיליון דולר ARR.
LTV - או באריכות, Customer Lifetime Value, הוא ערך המייצג את כמות הכסף שלקוח צפוי לבזבז על העסק שלך, לאורך כל חיי הלקוח. לדוגמה, יש לכם אפליקציה שהעלות שלה עבור המשתמש הממוצע היא 30 ש״ח לחודש והזמן הממוצע שאותו משתמש באמת משתמש באפליקציה הוא 12 חודשים. אם כן, ה-LTV, סך הכסף שתרוויחו מלקוח זה כל חייו, הוא 12 * 30 = 360 ש״ח.
CAC – קיצור של Customer Acquisition Cost, או בעברית פשוטה - עלות רכישת לקוח חדש. מדובר במדד המעריך את העלות הדרושה על מנת להשיג לקוח חדש. החישוב הפשוט הוא למעשה כמות הכסף שהוצאתם על שיווק לחלק לכמות הלקוחות בפועל הרווחתם מזה.
ARPU – קיצור של Average Revenue Per User. המשמעות היא מהו הרווח הממוצע מיוזר (לקוח שרכש חבילה מסויימת). החישוב הוא פשוט: MRR חלקי מספר הלקוחות הפעילים.
Churn Rate – יחס נטישה של לקוחות. החישוב הוא: (מספר הלקוחות שביטלו / מספר לקוחות פעילים בחודש הקודם). אידאלית אנחנו רוצים שה-Churn יהיה נמוך ככל הניתן.
אם אתם מחפשים עוד כלים ותוכנות SaaS בתור צרכנים, מוזמנים להסתכל על מאגר הכלים שלנו שמלא בשירותי SaaS שעוזרים לסטארט-אפים.