התחברת בהצלחה!
אתם כאלה מוכשרים - אבל אפשר לבחור רק שלוש יכולות

מה זה CPC? הסבר, דוגמאות ואיך מחשבים

מה זה CPC בעולם הפרסום הדיגיטלי? איך מחשבים אותו? באנו לעשות סדר.

מתוך המילון
לסטארטאפ לוגו
|
לכל המושגים  👈

⚡️ התשובה הקצרה

CPC זה קיצור של Cost Per Click, או בעברית - עלות פר לחיצה (קליק). זה הוא חישוב המייצג את העלות שעלתה לכם כל לחיצה של אדם שראה את המודעה שלכם ולחץ עליה, ונעשה בו שימוש בעיקר בפלטפורמות פרסום אונליין (כמו פייסבוק, Google Adsense וכדומה). CPC הוא היחס בין הכסף ששילמתם על המודעה אל מול כמות האנשים שלחצו עליה בפועל. לדוגמה, אם שמתם 100$ על פרסום מודעה בפייסבוק אליה נחשפו אלפי משתמשים, אך רק 20 מהם לחצו עליה בפועל והגיעו לאתר שלכם - ה-CPC שלכם, כלומר, עלות פר קליק על המודעה, היא 5$ (100$ לחלק ל-20 לחיצות) - או במילים אחרות, עולה לכם 5$ על מנת להביא מישהו לאתר שלכם באמצעות המודעה.

🧠  התשובה המלאה

CPC זה ראשי תיבות של Cost Per Click, או בתרגום חופשי - עלות פר לחיצה. אתם כנראה תחשפו למונח הזה בעולמות השיווק הדיגיטלי ופרסום באינטרנט, והוא עשוי לתאר בעיקר שני דברים:

1. CPC בתור מודל פרסום - יש המשתמשים במונח CPC על מנת לתאר את מודל הפרסום של פלטפורמות פרסום באינטרנט (כמו Google) בהן אתם, בתור המפרסם, משלמים רק עבור קליקים בפועל של אנשים שהמודעה שלכם מופיעה להם.  לדוגמה, יצרתם מודעה עבור חולצה ו-50 אנשים לחצו עליה, אתם תשלמו בפועל רק על ה-50 שלחצו. אממה, המונח המתאים יותר על מנת לתאר את המודל פרסום הזה הוא Pay Per Click (או PPC בקיצור).

2. CPC בתור מדד ביצועים - הרבה פעמים ״העלות פר קליק״ תשמש בתור מדד עבור המפרסמים על מנת למדוד את הביצועים של המודעות שלהם. ככל שה-CPC יותר קטן, זאת אומרת שעולה לכם פחות על מנת שמישהו ילחץ על המודעה שלכם ויגיע לאתר שלכם (ובתקווה יקנה משהו).


איך מחשבים את ה-CPC?

בצורה הפשוטה ביותר, על מנת לחשב את ה-CPC עבור המודעה שלכם יש לעשות את החשבון הבא:

הכסף שהשקעתם על פרסום של מודעה / מספר הלחיצות שאנשים לחצו על המודעה בפועל.

בואו נגיד ששמתם תקציב של 100 דולר על קמפיין בפייסבוק. פייסבוק יציגו את זה כנראה לאלפי או עשרות אלפי משתמשים בפלטפורמה. בסיום הקמפיין, גיליתם שרק 20 לחצו על המודעה - מאידך שה-CPC, כלומר העלות פר לחיצה, של הקמפיין הזה ספציפית הוא 5 דולר (100 דולר ששילמתם על כל ההפועה לחלק ל-20 לחיצות = 5 דולר).

מה זה CPC?


מה שקורה בפועל הוא שפלטפורמות פרסום (כמו פייסבוק נגיד) יבקשו ממכם את התקציב אותו אתם רוצים להשקיע עבור מודעה מסוימת, וה-CPC שלכם יהיה נגזרת של הביצועים של המודעה עצמה - כמה היא רלוונטית לקהל אליו אתם מכוונים, האם המודעה ״מושכת״ או לא, כמה מפרסמים אחרים מפרסמים גם הם מודעות דומות לשלכם וכו׳.

למה זה חשוב לדעת את ה-CPC?

טוב, התשובה הקצרה שהיא שאם העלות שלכם פר לחיצה היא גבוהה מידי או בהכרח גבוהה מהמחיר של המוצר אותו אתם מוכרים - מן הסתם שאתם תפסידו כסף.

בסופו של יום המטרה שלכם היא לא לחשב את העלות לחיצה, אלא פשוט לדעת כמה בפועל הוא יצא (או עשוי לצאת; פלטפורמות פרסום לעיתים נותנות תחזית כזו), ולנסות לשפר אותו - כלומר, לגרום לו להיות נמוך ככל שאפשר.

למה? הרי בסופו של יום אין כזה CPC טוב או CPC רע אוניברסלי לכולם - עבור מפרסמים מסוימים עלות פר לחיצה על מודעה של 5$ עשוי להיות מספר טוב, מאחר והם מפרסמים שעוני יוקרה שכל שעון עולה 5000$, כך שסה״כ זה מחיר סביר עבורם על מנת ״למשוך״ מבקר אקראי לאתר שלהם. אבל אתם מוכרים מגנים לאייפון ב-8 דולר ורק העלות לחיצה להביא לקוח פוטנציאלי (שלא בטוח יקנה אפילו) עולה לכם 5$, כנראה שלא תהיה לכם פה החזר טוב על ההשקעה (מה שנקרא ROI חיובי).  


כיצד תדאגו שה-CPC יהיה נמוך?

כאמור, העלות שתשלמו על כל לחיצה של לקוח פוטנציאלי שראה את המודעה שלכם הוא פונקציה של כמה באמת לחצו עליה. אז הדבר המתבקש הוא שתתדאגו שאנשים ילחצו על המודעות שלכם (דה!).

איך? 

  • תדאגו שאתם מפרסמים לקהל רלוונטי. אם שילמתם לפייסבוק 100$ על קמפיין והקהל יעד שכיוונתם אליו לא רלוונטי/לא מתעניין במוצר שלכם - כנראה שיהיה לכם קצת לחיצות וכתוצאה מכך CPC, כלומר, עלות פר קליק, מאוד גבוה (נגיד רק 2 לחצו, זה אומר ששילמתם 50$ עבור כל לחיצה!).
  • תדאגו שהמודעה שלכם בולטת. מן הסתם אתם צריכים שהמודעה תהיה ברורה, מושכת תשומת לב ותהיה כזו שתגרום לאנשים ללחוץ עליה. בין אם זה באמצעות קריאטיב טוב, טקסט מושך וכו׳.
  • נסו לפנות לקהלים ״זולים״ יותר. הרבה פעמים בקמפייני פרסום מסוג Pay Pay Click, העלויות הם סוג של מכירה פומבית. אם אתם נמצאים בשוק ״חם״ ועוד מאות אם לא אלפים של מתחרים עם מוצרים דומים יפרסמו לאותו קהל כמוכם, פלטפורמת הפרסום תיקח את המפרסם שישלם הכי הרבה (הם צריכים דרך להחליט איכשהו את מי להציג יותר ואת מי לא). נסו למצאות תתי-נישות בתוך הנישות שלכם שאולי פחות מפרסמים אחרים נמצאים בה.


CPC - שורה תחתונה 

עליכם להבין מה העלות ההגיונית עבורכם לשלם על לחיצה של מבקר אקראי שיגיע (בתקווה יקנה משהו) לאתר שלכם, ולדאוג שתהיה נמוכה ככל שאפשר. זאת באמצעות פרסום רלוונטי ומודעות מושכות. אין כזה דבר CPC טוב או רע, זה מאוד תלוי במוצר שאתם מוכרים. עבור עסק אחד עלות פר לחיצה של X יכולה לעשות שכל כאשר לחברה אחרת היא לא. התנסו, והתאימו את ה-CPC למוצר שלכם.