🧠 התשובה המלאה
CPA זה ראשי תיבות של Cost Per Acquisition (״עלות פר רכישה״) או יש שייחסו לו את את המונח Cost Per Action (״עלות פר פעולה״), אם כי לרוב מדובר במונחים בעלי משמעות דומה.
״תשלום פר פעולה״ הוא מודל תשלום בשיווק דיגיטלי (פרסום באינטרנט) בו המפרסם משלם אך ורק על פעולות ספציפיות שהגדיר מראש שמבקר, כלומר לקוח פוטנציאלי שנחשף לפרסומת, עושה לאחר שלחץ עליה. ההגדרה למה נקרא ״פעולה״ תלויה בכם ובמטרות שלכם בתור מפרסם - זה יכול להיות ביצוע רכישה, פתיחת משתמש במערכת, השארת פרטים ליצירת קשר (Lead) וכדומה.
למה ״קליקים״ זה לא מספיק?
כאשר מפרסמים משהו באינטרנט, בין אם מדובר בפרסום בפלטפורמות כמו גוגל, פייסבוק או אפילו אתרי תוכן כמו Ynet, המטרה הראשונה היא קודם כל לגרום לגולש האקראי שנחשף לפרסומת שלכם היא ללחוץ עליה (וכך להגיע לאתר/מוצר שלכם).
אחד המודלים לתשלום הנפוצים ביותר בפרסום באינטרנט הוא תשלום לפי הקלקות, מה שלרוב נקרא Cost Per Click (CPC בקיצור) המאפיין קמפיינים מסוג PPC. בצורה זו, המפרסם משלם על קליקים על המודעות שלו בלי קשר למה שהגולש שלחץ על הפרסומת עשה אח״כ. לדוגמה, אם עשיתם קמפיין פרסום ולחצו על המודעה שלכם 1000 אנשים, והעלות עבור כל קליק, כלומר ה-CPC, הוא 2$, הסכום שתשלמו סה״כ לקמפיין זה הוא 2000$.
אך ״קליק״ זה רק חלק קטן מהסיפור - הפער בין מבקר שעשה לחיצה על מודעה לבין מצב שבו אותו מבקר באמת ביצע רכישה, השאיר פרטים או עשה פעולה אקטיבית כלשהי באתר הוא עצום. רבים עשויים ללחוץ על המודעה מתוך סקרנות רגעית או אפילו בטעות, מבלי באמת עניין בפרסומת או במה שאתם מציעים בה.
הדבר עשוי להוביל לסוג של מצג שווא עבור המפרסמים ואנשי השיווק שהפרסומת עובדת - ״וואו, הוצאנו רק 1000$ על הפרסומת והיו לנו 100,000 קליקים!״, אך עבור רוב המפרסמים והעסקים, זה לא באמת מעניין מספר הלחיצות כמו שהם רוצים שאותו אדם שלחץ יעשה באמת משהו - יקנה, ישאיר פרטים, ירשם וכו׳.
כאן בא לעזרתנו מודל ה-CPA, בו אנחנו מודדים את ההצלחה ע״פ פעולות ספציפיות.
למה מדד ה-CPA חשוב?
כאמור, לחיצות אקראיות חסרות משמעות על פרסומות הן לא באמת המטרה של רוב העסקים והמפרסמים, ולכן, בנוסף למדידה של הקליקים על מודעה, כדאי למדוד כמה באמת המשיכו לעשות משהו בעל משמעות לאחר הלחיצה - להלן, עבודה במודל של CPA.
מודל בצורה של CPA מאפשר למפרסמים לשלוט על הוצאות הפרסום ולכוון אותם למטרות ספציפיות, מאחר והוא בתכליתו מיועד למדוד את הדברים החשובים באמת - המטרות העסקיות שלכם (רכישות, הרשמות, לידים וכו׳).
מעקב אחר ה-CPA במאמצי השיווק באינטרנט, נותן למפרסמים תמונה יותר ברורה ואמיתית בנוגע למה שהכסף שלהם ״קונה״. כשאתם יודעים מה ה-CPA שלכם, כלומר, כמה עולה לכם לגרום למבקר אקראי לעשות פעולה משמעותית באתר שלכם, אתם יכולים לבצע החלטות ושיקולים יותר הגיוניים בנוגע לכסף שאתם משקיעים.
איך לחשב את ה-CPA?
בואו נגיד שהגדרתם שמה שאתם מודדים כ״פעולה״ הוא ביצוע רכישה באתר לאחר לחיצה על הפרסומת. התחלתם קמפיין פרסום והוצאת 100$ ומתוך זה 10 אנשים באמת ביצעו רכישה לאחר שלחצו על המודעה. ה-CPA שלכם הוא 10$, או במילים אחרות - עולה לכם 10$ על מנת ״להמיר״ אדם אקראי ללקוח משלם, מה שנקרא גם Customer Acquistion Cost (או CAC בקיצור). אם המוצר שמכרתם עולה 40$, אז הרווח שעשיתם הוא 30$ פר מבקר. ברכות, נשמע כמו עסק בריא.
CPA Marketing ושיווק שותפים
המונח CPA מוזכר לעיתים גם במודלים של שיווק שותפים (Affiliate Marketing), בהם שירות מסוים מציע תשלום למפיצים שלו בהתאם לפעולות שהתבצעו בפועל על ידי הקהל אליו הם הפיצו.
לדוגמה, אתר הקורסים Udemy מציע לשותפים עסקיים שלו להפיץ את הקורסים שלו, ועל כל הרשמה שמגיע מהשותף (Action), Udemy תשלם להם עמלה של 3$. כלומר, Udemy מציעים CPA של 3$ בתמורה לכל הרשמה שהמפיצים שלה. אם תפיצו את Udemy ו-100 אנשים ירשמו בזכותכם, תקבלו 300$ מ-Udemy.
המון עסקים ושירותים שנמצאים בתחום ה-Affiliate, מציעים CPA שונים בהתאם למוצר שהם מוכרים, כלומר, הם מציעים תשלום לכל מי שיביא אנשים לאתר שלהם ויגרום לאותם אנשים לעשות פעולה ספציפית - כגון הרשמה לשירות, ביצוע רכישה (זה הכי נפוץ), השארת פרטים ועוד.
Cost Per Action vs Cost Per Acquisition
על אף שהרבה פעמים משתמשים במונחים אלה לתאר אותו דבר, המשמעות של Cost Per Acquistion הוא מונח המשמש יותר כמדד פיננסי על מנת לתאר את העלויות הכרוכות בשביל ״להמיר״ אדם אקראי ללקוח משלם - בדומה למדד Customer Acquistion Cost (או CAC בקיצור).
המונח Cost Per Action יותר מתאים למודל הפרסום שעובד בצורה שבו המפרסם משלם רק עבור הפעולות שהמשתמש עשה בפועל, אם כי במציאות במידה ונעשה שימוש בקיצור CPA במשפט, ניתן להבין בהתאם לקונקסט במה מדובר (בין אם זה פרסום באינטרנט או מדד פיננסי), אז לא באמת משנה.