התחברת בהצלחה!
אתם כאלה מוכשרים - אבל אפשר לבחור רק שלוש יכולות

מה זה CPM (בפרסום באינטרנט)? הסבר פשוט עם דוגמאות

מה זה CPM בשיווק דיגיטלי ופרסום באינטרנט? באנו לעשות סדר.

מתוך המילון
לסטארטאפ לוגו
|
לכל המושגים  👈

⚡️ התשובה הקצרה

CPM זה קיצור של Cost Per Mile או בעברית - ״עלות לאלף חשיפות״. זה הוא מונח בעולם הפרסום באינטרנט המתאר את העלות עבור 1,000 הופעות של מודעה פרסומית. אם פלטפורמת פרסום כלשהי, נגיד אתר כמו Ynet, גובה 2$ CPM עבור פרסומת אצלם באתר, זה אומר שהמפרסם ישלם 2$ עבור כל 1000 חשיפות של הפרסומת שלו באתר לגולשים שמגיעים אליו. לכן, אם עשיתם קמפיין פרסום ו-100 אלף אנשים נחשפו למודעה שלכם ב-Ynet, אתם תשלמו על הקמפיין הזה 200$ סה״כ (100 * 2 דולר).

🧠  התשובה המלאה

CPM זה ראשי תיבות של Cost Per Mile או בעברית - עלות פר אלף חשיפות. CPM זו שיטה נפוצה וותיקה בעולם השיווק הדיגיטלי על מנת למדוד ולתמחר מודעות פרסום באינטרנט. השיטה מבוססת על חשיפות (Impression) שזו היא מטריקה הסופרת את מספר הפעמים שפרסומת הופיעה לגולש באיזושהי צורה (באנר, וידיאו, פרסומת בפיד, פופ-אפ וכו׳). המפרסם של אותה פרסומת ישלם ״עמלה״ עבור כל 1,000 חשיפות כאלה.

מה זה CPM?


החשיפות הן כמות הפעמים שמודעה מסוימת מופיעה עבור גלוש מסוים, אך לא את מספר הפעמים שמודעה באמת נלחצה - כלומר, שמישהו ״הקליק״ עליה. בשביל זה יש את מדד Click Through Rate (או CTR בקיצור) אשר מייצג את אחוז האנשים שראו את המודעה ובאמת לחצו עליה. מפרסמים בד״כ מודדים את ההצלחה של קמפיין ה-CPM שלהם באמצעות ה-CTR, כי יחס כמות האנשים שלחצו עליה יהיה הרבה פעמים מדד להבין כמה הפרסומת רלוונטית לקהל שצפה בה.


איך מחושב ה-CPM?

החישוב לקמפיין CPM, כלומר כמה יעלה לכם העלות סה״כ בהתאם לחשיפות שתקבלו, הוא מאוד פשוט:

Total Impressions x CPM = Campaign Price

בואו נגיד שבחרתם לפרסם באתר הזה’ ואנחנו קבענו שה-CPM הוא 5$, זאת אומרת, שעבור כל 1,000 חשיפות של הבאנר שלכם בעמוד הבית תשלמו לנו 5$. הרצנו את הקמפיין פרסום לחודש וסה״כ 50,000 אלף אנשים נחשפו לבאנר שלכם. התשלום שתשלמנו לנו יהיה 250$ ( 50 * 5 דולר).

איך נקבע מחיר ה-CPM?

לעיתים זו פשוט החלטה שרירותית של פלטפורמת הפרסום - ״אנחנו לוקחים CPM של 5$ - למה? ככה״. לעיתים, בעיקר בפלטפרומות פרסום דיגיטליות אוטומטיות (כמו גוגל ופייסבוק), העלות היא פונקציה של אלגוריתמים, חישובים של ביקוש והיצע וכל מיני התחשבנויות אחרות שלא באמת אפשר להבין איך הן בידיוק הגיעו למספר הזה. במקרה ראשון, תוכלו עוד אולי להתמקח על המחיר. במקרה השני, אתם מדברים לרובוט - אז לא יעזור לכם.

CPM כמדד ביצועים

לעיתים ה-CPM לא בהכרח מתייחס לשיטת פרסום, אלא למדד למפרסמים ואנשי שיווק להבין את הביצועים של הפרסומות שלהם (להבין בדיעבד כמה עלה לכם 1000 חשיפות), ויופיע ביחד עם שאר מדדים הביצועים שבפלטפורמות הפרסום השונות. על מנת לחשב כמה ה-CPM יצא לכם עבור קמפיין פרסום, עליכם לעשות את החישוב הבא:

חישוב CPM - CPM Calculator

לדוגמא - אם הוצאת 100 דולר על קמפיין פרסום כלשהו, וסה״כ 100,000 אנשים נחשפו אליכם - ה-CPM שיצא הוא דולר. כלומר, שילמתם דולר אחד עבור כל 1000 חשיפות של המודעה שלכם.

השוואה: CPM vs CPC vs CPA

CPM מייצג שיטת עבודה אחת בכל הנוגע לפרסום באינטרנט מבין רבים.

מודל פרסום אחר הוא Pay Per Click (או PPC) בהם המפרסם משלם רק על לחיצות בפועל על המודעה שלו, בלי קשר למספר החשיפות שהיו. בקמפיין PPC משתמשים במדד אחר שנקרא Cost Per Click (או CPC) שמייצג את ״העלות פר קליק״, לעומת CPM בהם העלות היא פר 1000 חשיפות.

מודל עבודה נוספת הוא Cost Per Action (או CPA), בו המפרסם משלם עבור פעולות ספציפיות שהמבקר עשה (לדוגמא, רכישה) לאחר שלחץ על המודעה.


קמפיין CPM - האם זה שווה את זה?

יש המבקרים את השימוש בקמפייני פרסום מסוג CPM מאחר והוא מתמחר חשיפות בלבד, מה שעשוי להיות דבר פחות אפקטיבי מנקודת המבט שלכם בתור המפרסם. כמו כן, להמון אתרים מפרסמים יכול להיות המון טראפיק (מבקרים) אך הוא לא בהכרח איכותי או רלוונטי לקהל היעד שלכם, מה שיגרום לכך שתשלמו על המון חשיפות שהן לא באמת איכותיות. כל זאת לעומת שיטות פרסום אחרות (כמו PPC ו-CPA) בו אתם משלמים אם מבקר באמת לחץ על הפרסומת שלכם.

יש אמת בדבר, אך צריך להבין ששיטות פרסום שונות מתאימות למטרות שונות. קמפיין CPM מאוד יכול להתאים כאשר מטרת הפרסום הוא בעיקר לעורר תשומת לב ולחשוף את המותג שלכם בפני רבים, מבלי באמת צורך שמישהו באמת יעשה פעולה באותו רגע. 

קמפייני CPM לרוב יהיו זולים יותר מקמפייני מבוססים לחיצות ולכן עבור מקרים מסוימים הם יכולות לעשות המון שכל. דבר מאוד דומה קורה בעולם ״השיווק המסורתי״ של שלטי חוצות בכביש - המטרה שלהם הן לא באמת שתכנסו לאתר או אפליקציה מסוימת לאחר שתראו אותם, אלא פשוט ״לפמפם״ לכם למוח את המותג שמפורסם בהן.