התחברת בהצלחה!
אתם כאלה מוכשרים - אבל אפשר לבחור רק שלוש יכולות

מרעיון למוצר ב-12 צעדים: ככה תהפכו מרעיון לסטארט-אפ מצליח

איך מתקדמים מרעיון למוצר חי ובועט? במדריך זה אציג בפניכם מספר צעדים אפקטיביים שיעזרו לכם להפוך את הרעיון שיש לכם בראש לסטארט-אפ - ובתקווה גם אחד מצליח.

מרעיון למוצר ב-12 צעדים: ככה תהפכו מרעיון לסטארט-אפ מצליח
לוגו של הספונסר
הפוסט בחסות:

שעת לילה מאוחרת, אתם במיטה, ולפתע רעיון לסטארט-אפ מהפכני תוקף אתכם - אתם מתחילים כבר לדמיין איך המוצר יראה, ההתלהבות של הלקוחות והערימות של הכסף שיגיעו לידכם. שעת בוקר מגיעה, אתם שותים את הקפה ורוצים להפוך את אותו רעיון למוצר במציאות - אבל מאיפה לעזאזל מתחילים?

ובכן, במאמר זה אעזור לכם לעשות סדר בראש ואציג בפניכם את הצעדים הראשונים ״להתקדם״ מרעיון למוצר בחיים האמיתיים, כאשר המטרה היא לתת לכם את הסיפתח הראשוני לקראת בניית המוצר שתוכלו להתחיל לעשות עוד היום.

🧐 רגע של כנות לפני שנתחיל - לא באתי למכור חלומות. אין באמת ״X צעדים אולטמטיבים״ להפוך רעיון למוצר. המסע מרעיון למוצר וממנו לסטארט-אפ משתנים מאדם לאדם ומרעיון לרעיון. לא כל הצעדים שאציג כאן הם בגדר ״חובה״ ולא בהכרח חייבים להתקיים בסדר הכתוב (אם כי בד״כ זה המצב). בכל אופן, אני מאמין שהצעדים שאציג כאן יקדמו אתכם לכיוון הנכון - קראו, הפנימו, והתאימו אותם לעצמכם ולצרכים שלכם.

עכשיו, אפשר להתחיל.

📕 תוכן עניינים


1. הכנות ראשוניות

אז הצעד הראשון הוא פחות צעד מעשי אך הוא שלב קריטי (לדעתי) בכל תהליך בניית מוצר או מיזם חדש - ההכנה מנטלית וכלכלית לקראת הבאות. אז ככה, זה נחמד לחשוב כמה הרעיון למוצר שלכם ״ישנה את העולם״ כפי שאנחנו מכירים אותו, אבל ההיסטוריה מלמדת שמרבית הרעיונות נכשלים במבחן המציאות והרבה דברים שנשמעים טוב בראש לכם לא מתרחשים באותה צורה במציאות. חס וחלילה אני לא אומר זאת בשביל לבאס או ״להוריד״, אבל זו האמת. 

מרעיון למוצר - התוכנית שיש לכם בראש מול המציאות


כשיוצאים למסע הזה, צריך להסדיר שני עניינים עיקריים:

  • מיינדסט (Mindset) נכון. דברים לא ילכו בפעם הראשונה, וזה בסדר - זה חלק מהתהליך. הכינו את עצמכם למכשולים, לירידות ועליות, לשינויים בדקה ה-90 ומה לא. התכנסו לתפיסת המחשבה הנכונה על מנת שתוכלו לעשות זאת בהצלחה.
  • עניינים פיננסיים. להפוך רעיון למוצר עשוי להיות משהו שיעלה כסף, בין אם זה בגלל שתעזרו בנותני שירות שיעזרו לכם בדרך (חברות פיתוח, עניינים משפטיים וכו׳) או בגלל שתשקיעו זמן רב במיזם על חשבון עבודה עבור מישהו אחר

האמירות הללו כלל לא צריכות לעצור אתכם, כי למרות הקשיים שעשויים לצוץ, לצמוח מרעיון לסטארט-אפ (מצליח) הוא אחד הדברים המתגמלים שיש - נפשית וכלכלית (כן, זה בסדר לאהוב כסף). פשוט צריך להיות מודעים אליהן.

עכשיו כשזה מאחורינו, אפשר להתחיל עם הצעדים הפרקטים.


2. מציאה, אפיון ופיתוח רעיון 

מאחורי כל מוצר מצליח יש… רעיון טוב. כן, כפי שאתם יכולים לתאר לעצמכם, השלב המעשי הראשון בכל הקמת מיזם הוא קודם כל רעיון.

לא כל הרעיונות נולדו שווים, ויש רעיונות שהם מדהימים ויש כאלה שהם ״פחות״. המשימה שלכם דבר ראשון היא למצוא רעיון למוצר (אם אין לכם עדיין), ובשביל זה יש כאן באתר מדריך שלם שיתן לכם כיוונים טובים למציאת רעיון לסטארט-אפ. היזהרו ממצב בו אתם מקדמים רעיון שאולי נשמע מגניב על הדף אבל הוא לא באמת פותר בעיה אמיתית. הרעיון שלכם צריך לפתור בעיה או כאב מהותי בחיים של אנשים, אחרת אין לו סיבה לקיום. תתחילו תמיד מהבעיה!

מרעיון למוצר - רעיונות לסטארט-אפ


לאחר שיש לכם רעיון, המטרה שלכם היא להבין האם הוא יישים (מבחינה טכנית וכלכלית) - או בקיצור, האם הוא עושה שכל. אני מציע לקחת פיסת נייר ולכתוב עליה את השאלות הללו:

  • מה הכאב שאתם מנסים לפתור?
  • מה תכ׳לס הרעיון ומה הוא כולל (גג 2-3 משפטים)? 
  • מי קהל היעד (למי הוא פונה)?
  • מה המודל העסקי (איך תרוויחו כסף)?

מענה על השאלות הללו יעשה לכם סדר בראש ויכין אתכם לקראת ההמשך. אני  באופן אישי ממליץ ״לישון על הרעיון״, לספר למכרים ולקבל מהם פידבק - כל זה לפני שתמשיכו לאיפיון מורחב יותר של הרעיון. הרבה פעמים דברים שנראים לנו בצורה אחת ברגע מסוים, עשויים להראות אחרת לאחר שניתן לדברים לשקוע ולהתבשל בראש שלנו או כשנשמע חוות דעת מאדם אחר בנוגע אליו. בשלב הבא נצטרך לקחת את הרעיון שלב אחד קדימה וליצור עבורו ״איפיון״ יותר מורחב. האפיון צריך לקחת את הפיסת נייר שכתבתם מקודם ולכסות נושאים נוספים בפיתוח מוצר חדש - דברים כמו: 

  • איך הרעיון נראה במציאות- זו אפליקציה? זה אתר? זה מוצר פיזי? סרטטו סקיצות ראשוניות. 
  • איך תשווקו את הרעיון? כלומר, איך תגיעו לקהל היעד שלכם.
  • מה גודל השוק? מה צפי הרווח והאם הוא שווה את המאמץ?
  • האם יש טכנולוגיות ייחודיות שתצטרכו לשלב במוצר על מנת לפתח אותו? אם כן, מה הן וכיצד תפתחו אותן?

כנראה שלא יהיה לכם תשובות להכל, אבל זו התחלה ממשהו. בצעד הבא נראה כיצד אנחנו יכולים להשיג חלק מהמידע הזה.


3. סקר שוק ומחקר מתחרים

הצעד השני לאחר שיש לכם רעיון מאופיין (פחות או יותר), הוא לעשות קצת שיעורי בית. על מנת שנוכל להבין טוב יותר את הכדאיות של הרעיון למוצר שלנו, אנחנו צריכים להבין מה קורה בשוק והאם יש לנו מתחרים, ואם כן, איך נראה המוצר שלהם. 

על מנת להשיג את כל המידע הזה, אנחנו נעשה מה שנקרא ״סקר שוק״ כאשר כמטרה אנחנו רוצים לענות על מספר שאלות עיקריות:

  • מה גודל השוק בו אנחנו נמצאים?
  • מי המתחרים (ישירים ועקיפים) לרעיון שלנו וכמה הם דומיננטים?

יש המון דרכים לעשות מחקר שוק ומתחרים, בין אם זה באמצעות נותן שירות חיצוני שיעזור לנו בזה או בעצמינו באמצעות האינטרנט. אין מה להיבהל לעשות סקר שוק בעצמינו, בסופו של יום מדובר במהלכים שכל אחד ואחת יכולים לעשות דרך האיטנרנט מבלי הרבה מאמץ. אני ממליץ לעבור על שני המדריכים הנ״ל שיתנו לכם רקע וכלים פרקטים לעשות מחקר שוק בעצמכם:


4. בדיקת היתכנות ובניית אב-טיפוס

רעיון? יש. סקר שוק? יש. עכשיו מה? ובכן, הגיע הזמן לבדוק דברים בשטח. אם עד כה הכל היה רק דיבורים בעל-פה, עכשיו זה הרגע לבדוק האם הרעיון שלכם ובכלל ישים, ואת זה תעשו ע״י ביטוח אב-טיפוס ראשוני (POC).

POC זה ראשי תיבות של Proof Of Concept, או בעברית - הוכחת היתכנות. מדובר בהדגמה או ניסיון להוציא לפועל רעיון או ״קונספט״ מסוים על מנת להוכיח את הפוטנציאל ליישומו באופן מלא. המטרה היא לבחון האם רעיון מסוים הוא בר-ביצוע ״בחיים האמיתיים״ ויש לו הצדקה כלכלית וטכנולוגית לקיום.

המטרה של POC היא לא (בהכרח) לבחון את הביקוש בשוק או להחליט על דרך הביצוע הסופית להוצאה לפועל של הרעיון, אלא ההתמקדות האם הרעיון בכלל בר-ביצוע. בעולם התוכנה למשל, POC יכול להיות בדיקה אם רעיון מסוים הוא בכלל אפשרי למימוש מבחינה טכנולוגית. בעולם הסטראט-אפים למשל, POC יכול להיות האם רעיון מסוים הוא אפשרי לביצוע מבחינה פיננסית. בעולם המוצרים הפיזיים, POC יכול להיות בדיקה של החומרים ומהמכניקה הדרושים לפיתוח. הבנתם את הקטע, נכון?

מרעיון למוצר - התחילו מ-POC לסטארט-אפ


״הרווחים״ הצפויים מ-POC הם יקרי ערך - הוא מאפשר לבדוק רעיון במינימום השקעה (זמן וכסף), להבין האם הוא בכלל בר-ביצוע, ורק לאחר מכן להחליט האם ״ללכת על כל הקופה״ ולבזבז זמן וכסף יקר על משהו שבכלל לא יכול להתרומם מבחינה הגיונית.


5. מציאת שותף/שותפה למסע (Co-Founder)

מדובר בשלב אופציונאלי, אך מאחר שהמסע מרעיון למוצר הוא לא תמיד דבר פשוט - לפעמים נחמד שיש זוג ידיים נוספות שנמאות אתכם. מציאת שותף או שותפה למיזם שלכם עשויה לסייע לכם רבות - הן מבחינת השלמה מקצועית לידע שלכם (לדוגמא, אם הפתרון שלכם הוא טכנולוגי אז עושה שכל למצוא שותף טכנולוגי) ובנוסף זה עוד מישהו לחלוק איתו את ״הנטל״ המעשי והרגשי.  טובים השניים מן האחד אומרים, לא?

אם מציאת שותף לפיתוח המוצר שלכם זה משהו שאתם חושבים שעשוי להיות נכון עבורכם, אני ממליץ לקרוא את שני המאמרים האלו על מנת לקבל רקע טוב יותר על היתרונות (והחסרונות) של שותף לסטארט-אפ:


6. הצטרפות לאקסלטור או חממה 

נבונים ככל שנהיה, לא תמיד נוכל לעשות הכל בעצמנו. לעיתים מה שחסר עבור שהרעיון או המוצר שלנו יצליחו הוא מסגרת או מעטפת מקצועית שתעזור לנו להגיע לשלב הבא - בין אם זה חיבור לאנשי מפתח, משקיעים שישקיעו בכם, ידע מקצועי ועוד.  אחת הדרכים להשיג זאת היא באמצעות הצטרפות לתוכניות סטארט-אפים: אקסלרטורים או חממות טכנולוגיות.

אקסלרטור (Accelerator) היא תוכנית המיועדת לחברות בתחילת דרכן (סטארט-אפים) המציעה מספר שירותים שימושים: משרדים לעבוד מהם, ייעוץ, ליווי, חשיפה למשקיעים ועוד. מטרת האקסלרטור הוא לשמש כ״מאיץ״ לקידום תהליכים בסטארט-אפ (פיתוח המוצר, פיתוח עסקי, חשיפה למשקיעים ועוד) ולעזור לסטארט-אפים למממש את מלוא הפוטנציאל שלהם.

בישראל פועלים עשרות אקסלרטורים כאשר לכל אחד תחום ההתמחות שלו - יש כאלה שיותר מתקדמים במיזמים מתחום X כאשר אחרים מתמקדים במיזמים מתחום Y. חפשו אקסלרטור או חממה שעשויים להתאים למיזם/מוצר שלכם ובדקו אם זה משהו ששווה להצטרף אליו. תוכלו למצוא כאן באתר מאגר אקסלרטורים הפועלים בישראל.


7. גיוס כסף (או משקיעים)

רעיונות מסוימים דורשים מימון מסוים, לדוגמה, אם מדובר בפיתוח רעיון לאפליקציה, כנראה שתצטרכו לשלם כסף על מנת לשלם לחברת פיתוח שתסייע לכם בזה (אלא אם כן אתם מתכנתים בעצמכם). 

ובכן, במקרים כאלה יתכן שתצטרכו לגייס ״קצת״ כסף עבור פיתוח המוצר - זה יכול להיות דרך משקיעים פרטיים (אנג׳לים), משפחה וחברים, קרנות ועוד. הכסף יסייע לכם להאיץ את פיתוח המוצר, השיווק ובאופן כללי את כל התהליך, הרי כסף זה אמצעי רב עוצמה.

גיוס משקיעים - מרעיון למוצר

איפה מחפשים משקיעים, מה משקיעים מחפשים, כמה כסף לגייס - כל זה תוכלו למצוא במדריכים מטה.


8. הכנת תוכנית עסקית ו/או מצגת משקיעים

אתם לא רוצים להגיע בידיים ריקות למשקיעים. רובם כנראה, עוד לפני שבכלל תפגשו, יצפו שתשלחו להם איזה משהו קצר בשביל להבין מה בכלל הרעיון/מוצר שלכם. 

בד״כ משקיעים יבקשו אחד משני הדברים (או את שניהם):

  • תקציר מנהלים (One-Pager)
  • מצגת משקיעים (Pitch Deck).

המטרה של המסמכים הללו היא לתת למשקיע הצצה מהירה למוצר/מיזם שלכם לפני שתתקדמו לשלב הבא (שהיא בד״כ שיחה פנים מול פנים) כדי לראות שבכלל יש על מה לדבר.

One Pager הוא מסמך בעל עמוד אחד (מכאן שמו) אשר נועד לסכם בקצרה את הנקודות המרכזיות בנוגע לחברה ו/או המוצר שלה - החל מהבעיה אותה מנסים לפתור, הפתרון המוצע, גודל השוק, חברי הצוות ועוד. המטרה היא להעביר את מירב המידע הנחוץ במינימום זמן ומאמץ עבור הקורא. הכנת One Pager היא פרקטיקה נפוצה בקרב סטארט-אפים ובד״כ מיועדת עבור משקיעים, קרנות ושותפים פוטנציאלים, על מנת להציג בפניהם את פועלם במהירות ויעילות - ובתקווה, לסקרן אותם מספיק כדי לשתף פעולה יחדיו.

אם אתם צריכים להכין וואן-פייג׳ר, מוזמנים לקרוא את המדריך באתר:


מצגת משקיעים
היא מצגת קצרה הנועדה להסביר את המהות העסקית של עסק/מיזם מסוים. המצגת בד"כ מועברת ע"י המייסדים של המיזם בפני משקיעים, לקוחות פוטנציאלים, שותפים עסקיים וקו-פאונדרים שעשויים להצטרף למיזם. המטרה היא לזקק את הדברים החשובים ביותר אל תוך כמות מצומצמת של שקפים על מנת להעביר את העיקר (העיקרי) של המיזם כדי ליצור עניין או סקרנות מהצד השני.

🔥 פרסומת קלה: אנחנו מציעים כאן באתר טמפלייט למצגת משקיעים שיעזור לכם להכין מצגת משקיעים מנצחת למוצר שלכם (במחיר סמלי). המצגת מבוססת על מבנה מוכח להצלחה של חברות הסטארט-אפם המצליחות ביותר וכוללת 100+ שקפים מוכנים לעיצוב שתוכלו להתאים לצרכים שלכם. מוזמנים לבדוק:


9. פיתוח מוצר ראשוני (MVP)

אחרי שיש שהוכחתם היתכנות בסיסית לרעיון שלכם ואפילו גייסתם סכום כסף ראשוני על מנת לצאת לדרך, הגיע הזמן לפתח את המוצר האמיתי… כמעט.

כנראה שיש לכם חזון ענק לגבי המוצר שלכם ועתידו, המון פיצ׳רים ויכולות מדהימות שתרצו להכניס אליו, שיפורים ומה לא. אבל חכו לפני שאתם הולכים All-In לפיתוח של הכל. במיוחד בתחילת הדרך, עוד לא ברור אם הרעיון עצמו הוא טוב בכלל או לא או איך כדאי לתכנן את המוצר באופן סופי, ולכן עדיף לנקוט באמצעי זהירות. הרי יש מצב מאוד שמה שאתם חושבים שהלקוחות שלכם יאהבו או ירצו, לא באמת יקרה בחיים האמיתיים - וזה לגיטמי.

בשביל להתמודד עם החשש הזה, הגיחה פרקטיקה פופולרית בעולם הסטארט-אפים והיא קודם לפתח ״מוצר בר-קיימא ראשוני״, או באנגלית Minimum Viable Product (או MVP בקיצור). מדובר בבנייה ופיתוח של מוצר בסיסי שמכיל את המינימום הנדרש (מבחינת יכולות ונראות) על מנת להתחיל. הרעיון בפיתוח MVP הוא לבדוק לצאת לשטח עם רעיון למוצר מסוים בגרסא ״הרזה״ ביותר שלו, כל זאת לפני שיוצאים לפיתוח מלא של המוצר.

פיתוח MVP יסייע לכם לצאת מוקדם לשוק מבלי לבזבז זמן וכסף יקר על פיתוח המוצר המלא, לקבל פידבק ולהתאים את המוצר בהתאם - בצורה הזו, לא רק שתעבדו חכם (ותחכסו זמן וכסף), אלא גם תבנו מוצר בצורה הדרגתית שהלקוחות שלכם באמת רוצים.

לקריאה למורחבת על MVP ובניית מוצר ראשוני, קראו את המדריך המלא שלנו בנושא.

מרעיון למוצר - מה זה MVP


10. בניית קהל לקוחות פוטנציאלים

לא משנה באיזה שלב אתם נמצאים, בניית קהילה סביב המוצר או התחום בו אתם נמצאים הוא חלק קריטי בכל פיתוח מרעיון למוצר. קהילה רלוונטית ופעילה סביב תחום הפעילות שלכם, לא רק שעשויה להוות ״גורם מייעץ״ שיכווין אתכם לבניית מוצר מדויק למשתמשים שלכם, אלא גם בסיס לקוחות ראשוני ליום שבו תשיקו את המוצר ברבים.

במציאות האינטרנטית של היום, ניתן לבנות קהילות סביב המוצר/רעיון שלכם עוד לפני שיש לכם בכלל משהו. תחשבו שיש לכם נגיד רעיון למוצר מהפכני לרוכבי אופניים - עוד לפני שיש לכם בכלל מוצר עובד, תוכלו לפתוח קהילה בפייסבוק שעוסקת ברכיבת אופניים מקצועית ולהתחיל ״להתערבב״ עם הלקוחות (העתידיים) שלכם.

בניית קהילה יכולה להעשות במגוון דרכים:

  • קבוצות פייסבוק
  • קבוצות Whatspp/Telegram
  • עוקבים בסרטונים באינסטגרם/TikTok/YouTube
  • כתיבת בלוג מקיף בנושא
  • ניהול ניוזלטר 
  • ועוד.

המון חברות, ארגונים וסאטרט-אפים הבינו את כוחה של הקהילה ורבים מהם משקיעים המון על מנת לתחזק קהילות שכאלה סביב המוצר שלהם.

אין סיבה שגם אתם לא תעשו זאת, עוד היום!

מרעיון למוצר - בניית קהילות


11. להשיק, להשיק ולהשיק

יש רעיון, יש מוצר ראשוני, יש מאגר לקוחות ראשוני שמחכים להשתמש במוצר שלכם - זה הרגע להשיק אותו!

השקה של מוצר בפעם ראשונה יכולה להיות משהו מאוד מרגש ומלהיב, הרי סוף סוף אחרי כל העבודה הקשה אתם יכולים לתת את המוצר שלכם לידיים של משתמשים ולראות אותו פועל בשטח.

מאוד חשוב לקבוע מדדים (מה שנקרא KPI) להשקה שלכם. דברים כמו כמה אנשים השתמשו (בהנחה וזה אתר -> אז כניסות לאתר. אפליקציה -> הורדות וכו׳), כמה הפכו ללקוחות משלמים, שימוש בפיצ׳רים מסוימים במוצר וכו׳. כל אלה יעזרו לכם להבין ולמדוד את ההצלחה (או חוסר ההצלחה) של ההשקה לקראת השלב הבא שמיד אציג.


12. פידבק, מסקנות ויציאה לדרך (שוב)

אז השקתם ופה זה נגמר? ממש לא. השקות של סטארט-אפים זה משהו שקורה בשוטף - כל הזמן. 

אחרי כל השקה, באמצעות המדדים שקבעתם, תראו מה עבד יותר ומה עבד פחות. הקשיבו למשתמשים או תשאלו אותם ישירות שאלות שיאפשרו לכם להשתפר לפעם הבאה - עד שתגיעו ל-Product Market Fit המיוחל.

השאיפה שלכם היא להשיק כמה שיותר וללמוד מכל השקה לפעם הבאה שתשיקו - That’s the game.

מרעיון למוצר סטארט-אפ



לסיכום - המסע רק מתחיל

כפי שכנראה ראיתם בכל הצעדים שהצגתי, המסע מרעיון למוצר הוא תהליך מחזורי. לומדים, בונים, משיקים וחוזר חלילה.

דברים לא תמיד ילכו כמו שתרצו, אבל זה חלק מהמשחק. אין מה להיבהל. אם כל מוצר שהיו משיקים לשוק היה מצליח אז לא כל אחד היה עושה את זה. הסוד בסוף הוא להיות עקביים, ללמוד מהטעויות ולהמשיך הלאה בראש מורם.

אני מאחל לכם בהצלחה בפיתוח המוצר שלכם! במידה ואתם רוצים לקרוא עוד על הקמת סטארט-אפים, ממליץ לבדוק את המדריך המלא באתר:


💡 זה הוא פוסט אורח המשקף את דעתו וניסיונו האישי של הכותב או הכותבת.
חושבים שיש לכם גם מה לשתף עם הקוראים שלנו? נשמח לשמוע ממכם.
תגיות:
אופס.. משהו השתבש.
💩
הצטרפו ל-10,000+ יזמים ויזמות שמקבלים ״פור״ על כל השאר
☝️ חזור למעלה