🧠 התשובה המלאה
מודל עסקי, או מודלים עסקיים, הם למעשה האסטרטגיה העסקית של חברות להרוויח כסף ולהניב רווחים. למעשה מדובר במוצרים או השירותים אותם החברה מתכוונת למכור, באיזה מחיר, כמה יעלה לה ההוצאות עבור כל מכירה (ייצור ושיווק) ולאיזה קהל יעד היא מכוונת.
עכשיו, כולנו מבינים שהמודל עסקי צריך להיות הגיוני. זאת אומרת, כזה שמאפשר שהרווח מכל מכירה ללקוח יהיה יותר מהעלות עצמה (ROI חיובי), הוא חלק קריטי בעסק בר-קיימא. אך לעיתים מודל עסקי חדשני הוא מה שמבדיל בין חברה אחת לחברה אחרת ומקנה יתרון תחרותי מול המתחרים. לדוגמה, כולם מוכרים קפה, אבל חברת Coffix הציע קפה במחיר ממש מוזל. מודל העסקי זה של Coffix הוא מה שנתן לה את הדחיפה להכנס לשוק מאוד רווי מתחרים ואלטרנטיבות.
מה הופך מודל עסקי למודל עסקי טוב
מודל עסקי (טוב) מכיל בתוכו מספר דברים הכרחיים על מנת להפוך אותו לבר-קיימא, זאת אומרת, הגיוני ורווחי לעסק: המוצרים או השירותים שהעסק מתכנן למכור, האופן שבו הוא הולך למכור זאת, שוק המטרה אליו מכוונים ואיך מגיעים אליו, עלויות כרוכות (ייצור, שיווק) ועוד.
מודל עסקי בחברות סטארט-אפ לרוב יכלל כחלק מהתוכנית העסקית של החברה וכנראה צריך לכסות בנוסף:
- הוצאות הקמה צפויות
- גודל השוק הרלוונטי
- אסטרטגיית שיווק
- סקירה מול המתחרים
- תחזיות רווח והוצאות.
בחלוף הזמן, עסקים וחברות רבות עשויות לשנות את המודל העסקי שלהם - בהתאם לשינויים בשוק, הוספת יכולות חדשות, כתגובה למתחרים ועוד.
לחברות ועסקים יכולות להיות מספר מודלים עסקיים, זאת אומרת, מספר דרכים בהם הם מרוויחים כסף. לדוגמה, המודל העסקי (העיקרי) של חברת גוגל הוא פרסום (בתוצאות החיפוש), אך יחד עם זאת, הם עושים כסף גם מפלטפורמת האנדרואיד שלהם, ממכירת מכשירי טלפון ועוד.
מודל עסקי טוב הוא גם פונקציה של קהל היעד שלכם - יש מודלים עסקיים שמכוונים אך ורק לצרכן הקצה (מה שנקרא B2C), ויש כאלה שמוכוונים רק לעסקים פרטיים (מה שנקרא B2B), יש כאלה שמכוונים בעיקר למוסדות ממשלתיים (מודל B2G) - ויש כאלה שעושים גם וגם וגם (זה לא סותר). כל אחד מקהלי היעד האלה, מצריך ממכם התייחסות שונה לאופן בה אתם בונים אותו - לשווק לצרכן קצה (אנשים כמוני וכמוך) שונה מאשר לשווק ולמכור לארגונים ממשלתיים.
דוגמאות למודלים עסקיים
יש המון סוגים של מודלים עסקיים כמו שיש המון סוגים של עסקים. לדוגמה, יש מודלים עסקיים ״מסורתיים״ שעוסקים במכירה ישירה ללקוח, זכיינות, פרסומות, ועוד. ישנם עסקיים חדשניים יותר כמו כאלה היוצרים Market Place לעסקים אחרים (אמזון לדוגמה) או שיוצרים הזדמנויות לאנשים אחרים להרוויח כסף (נהגים ב-Uber או שליחים ב-Wolt) לדוגמה.
כל עסק הוא ייחודי, ולכן בחשיבה של המודל העסקי צריך לעשות התאמות בהתאם. קחו לדוגמה את שוק סכיני הגילוח - חברת Gillette שמחה למכור סכיני גילוח במחיר זול על מנת למשוך תזרים קבוע של לקוחות שלאחר מכן אולי יקנו את הסכינים היותר יקרים של החברה. המודל העסקי של החברה מתבסס על כך שהם ״יספגו״ את הנזק ממכירה של סכינים בזול כדי למשוך אליהם המון לקוחות שלאחר מכן יקנו מוצרים יותר יקרים של החברה.
דוגמה נוספת היא של חברות כמו Apple ו-Google, שבעבר עשו את רווחיהן בעיקר ממכירת מכשירים בעלות חד-פעמית, והיום עושות מעבר למכירה (בנוסף) של ״שירותים״ - היום אתם לא רק קונים מכשיר אייפון, אתם גם משלמים לשירותי ענן, שירותי טלויזיה ועוד שמבוססים על תשלום חודשי (בצורה של מודל עסקי SaaS). זו דרך ״יפה״ של אפל להציג מודלים עסקיים חדשים לחברה שתמורה יגדילו את הרווחיות של החברה.
Business Model Canvas בעברית ואגנלית
קנבס מודל עסקי הוא כלי עזר ליצירת מודלים עסקיים עבור הרעיון שלכם. המטרה בקנבס הוא לפשט את תהליך התוכנית העסקית לחלקים ״הרזים״ והחשובים ביותר בתחילת הדרך.
להורדת Business Model Canvas בעברית ובאנגלית