🧠 התשובה המלאה
POC זה ראשי תיבות של Proof Of Concept , או בעברית - הוכחת היתכנות. מדובר בהדגמה או ניסיון להוציא לפועל רעיון או ״קונספט״ מסוים על מנת להוכיח את הפוטנציאל ליישומו באופן מלא. המטרה היא לבחון האם רעיון מסוים הוא בר-ביצוע ״בחיים האמיתיים״ ויש לו הצדקה כלכלית וטכנולוגית לקיום.
המטרה של POC היא לא (בהכרח) לבחון את הביקוש בשוק או להחליט על דרך הביצוע הסופית להוצאה לפועל של הרעיון, אלא ההתמקדות האם הרעיון בכלל בר-ביצוע. בעולם התוכנה למשל, POC יכול להיות בדיקה אם רעיון מסוים הוא בכלל אפשרי למימוש מבחינה טכנולוגית. בעולם הסטראט-אפים למשל, POC יכול להיות האם רעיון מסוים הוא אפשרי לביצוע מבחינה פיננסית.
דוגמה להוכחת היתכנות (POC)
בואו ננסה להבין את הרציונאל מאחורי ביצוע POC באמצעות דוגמה - סטארט-אפ המפתח כלים בתחום המציאות המדומה (AR) רוצה לבחון האם הטכנולגיות הקיימות כיום בטלפונים החכמים שלנו מספיק טובות על מנת לפתח אפליקציה שמאפשרת לאנשים לרהט את הבית דרך מציאות מדומה (כמו ללכת לאיקאה רק בלי ללכת). החברה מקצה מספר עובדים בודדים על מנת ליצור אפליקציה מהירה (ולא הכי יפה ועם מינימום פיצ׳רים) שבוחנת בעיקר את היכולות והמגבלות הטכנולוגיות הכרוכות על מנת ליצור אפליקציה כזו. בסוף התהליך, החברה תבחן האם הטכנולוגיה שנעשה בה שימוש אכן מספקת את הדרוש וכמה זמן יקח על מנת להוציא אפליקציה מלאה עם כל היכולות.
החשיבות של POC
פיתוח של POC בד״כ מצריך זמן, כסף ומשאבים נוספים, כמו מחקר על טכנולוגיות רלוונטיות, חומרים פיזיים (במידה ומדובר ברעיון פיזי), עלויות צפויות, פיתוח ראשוני וכו׳. למרות זאת, ״הרווחים״ הצפויים מ-POC הם יקרי ערך - זה מאפשר לבדוק רעיון במינימום השקעה (זמן וכסף), להבין האם הוא בכלל בר-ביצוע, ורק לאחר מכן להחליט האם ״ללכת על כל הקופה״ ולבזבז זמן וכסף יקר על משהו שבכלל לא יכול להתרומם.
בעולם הסטארט-אפים, התהליך הכרוך בפיתוח ה-POC יכול ללמד את היזמים מאחורי המיזם העתידי המון תובנות עתידיות - החל ממגבלות טכניות שעשויים לצוץ וקשיים לוגיסטים שעשויים לצוץ בהנחה והמיזם היה יוצא לפועל באופן מלא. גם בחברות וארגונים גדולים התועלת של POC באה לידי ביטוי - זה מאפשר התנסות וקבלת פידבק פנימי ראשוני על מוצרים ושירותים עתידיים, תוך כדי הורדת הסיכונים הכרוכים בפיתוח הסופי של המוצר לפני הוצאתו לשוק באופן מלא.
בסופו של יום הרעיון המרכזי של POC לבדוק היתכנות של רעיון מסוים במינימום סיכון, שהם בסופו של יום זמן וכסף.
MVP vs POC
אולי שמעתם גם על המושג MVP (קיצור של Most Viable Product) - גם כן מדובר באסטרטגיית פיתוח שמאפשרת לחסוך בזמן וכסף לפני שמפתחים את המוצר הסופי, אך במקרה של MVP מדובר ביצירת מוצר יחסית מוגמר שכולל סט של פיצ׳רים ספציפיים (בד״כ המרכזיים ביותר), סוג של גרסא ״רזה״ של המוצר הסופי, על מנת לבדוק אותו מול משמשים אמיתיים ולראות כיצד הם מגיבים לו. בניגוד ל-POC או Prototype, בהם מדובר במוצר פחות מוגמר, MVP הוא למעשה מוצר לכל דבר ואמור לתת חוויה שלמה ללקוח מבלי להרגיש שמשהו ״לא מוכן״ עדיין. אם אתם רוצים להתעמק יותר ברעיון מאחורי MVP, מוזמנים לקרוא עליו בהרחבה כאן.
הצעדים לביצוע POC
המון ארגונים, החל מחברות טכנולוגיה, חומרה, תרופות, תפעול וייצור, מדע והדנסה, משתמשים בקונספט הזה של ״הוכחת היתכנות״ על מנת לוודא רעיונות והנחות מסוימים (ולאשרם) לפני שיוצאים לפיתוח מלא.
כדאי לכלול ב-POC (טוב) את הדברים הבאים:
- הגדרה ברורה ופשוטה של מה נקרא ״הצלחה״ של הניסוי.
- תיעוד ברור של מה כלול ומה לא כלול במסגרת ה-POC.
- הצעה לצעדים הבאים במידה וה-POC מסתיים כניסוי מוצלח (או כישלון).
ביצוע של POC כאשר הצעדים האלה נמצאים בראש של כל המוערבים, יאפשרו ליצור סביבה אפקיטבית לפיתוח והוצאה לפועל של ה-POC עם מינימום כשלים ואי הבנות.
בסופו של יום, השאלה העיקרית שעליה אנחנו מנסים לענות עם POC - ״האם זה עושה שכל?״ הן מבחינת טכנולוגית והן מבחינה כלכלית.